Quina és la teva web preferida? I la que més consultes?
No tinc web preferida i, se'ns dubte, la que més consulto és la de GMAIL (què faríem sense el senyor Google!). | En quin any et vas iniciar en les noves tecnologies i quin va ser el teu primer ordinador?
Vaig fer els primers cursos d'informàtica sobre el 1992, tot i que no vaig tenir el meu primer ordinador fins el dia que vaig fer els 18 anys. | Programari lliure o propietari?
Programari lliure, se'ns dubte! | Ordinador portàtil o de sobretaula?
Portàtil, perquè així me'l puc emportar al sofà. | MAC o PC?
PC, i si pot tenir instal·lat Linkat millor que millor. | Quantes hores estàs davant l'ordinador?
Masses perquè, a més de les de la feina, quan arribo a casa encara em queden ganes de més. | Correu electrònic o SMS?
Sempre que puc correu electrònic. A més, ara que també tinc Internet al mòbil correu encara amb més motiu. | Pertanys a alguna xarxa social o comunitat virtual?
Doncs fa un temps, després de sentir-ne parlar tant, em vaig donar d'alta al Facebook, tot i que no em connecto massa sovint. | Recomana un programa
Qualsevol que sigui de programari lliure, com ara Mozilla Firefox, mai he pogut amb l'IE. |
| | Per què et vas decantar per les noves tecnologies? Eren la teva vocació? Com t'inicies a les TIC? | La meva vocació/afició per les TIC ve de lluny. Des de petita he tingut certa predilecció per tot el que envolta als ordinadors, sobretot per la part de programació. Tant és així que a partir dels 14 anys, i gràcies als meus pares, vaig dedicar uns quants estius a formar-me fent diferents cursos d'informàtica: ofimàtica, disseny gràfic, Autocad, introducció a la programació amb Logo… Així, quan vaig acabar el COU i va arribar l'hora de triar quina carrera universitària estudiar ho vaig tenir fàcil: Enginyeria en Informàtica a la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB).
| | Et va ser fàcil passar del món educatiu al món professional en aquest camp? | Durant els darrers anys de la carrera vaig poder combinar els estudis amb algunes beques a empreses del sector i també al Laboratori de Càlcul de la FIB i, per tant, el pas del món educatiu al laboral va ser molt progressiu. A més, sempre he tingut la sort d'estar envoltada de gent molt valuosa, tant caps com companys, que m'han permès consolidar i ampliar els coneixements.
| | Com és el teu dia a dia a la feina? | Doncs darrerament és un no parar. La unitat on treballo (Programari i Estàndards del Servei TAC) és l'encarregada de desenvolupar, mantenir i donar suport a eines TIC que tenen com a principal objectiu facilitar el treball docent als centres i serveis educatius. Alguns exemples dels projectes que portem des de la nostra unitat són XTECBlocs, amb gairebé 15.000 blocs hostatjats; Àgora amb més de 1000 centres que fan servir el Moodle; JClic amb més de 1200 projectes a la biblioteca d'activitats; Quaderns Virtuals amb gairebé 200 quaderns; Linkat; MeRLí; Col·lex; La Prestatgeria... Per tant, entre el manteniment d'algun d'aquests projectes, la resolució d'errors, el suport als usuaris i la posada en marxa de serveis nous, no tenim gaire temps per avorrir-nos. | | Què penses que les TIC poden aportar a l'educació? | Els avantatges d'utilitzar les TIC a l'educació són tants que són innumerables. Ara bé, citaré dos exemples que m'han vingut al cap. Per una banda, amb les TIC s'obre un ventall de possibilitats que fins ara, amb la pissarra i el llibre de text tradicionals, eren inimaginables. Per altra banda, els alumnes troben molt més motivador treballar amb l'ordinador i, per tant, l'aprenentatge obté millors resultats. Ara bé, encara hi ha un llarg camí a recórrer perquè, de moment, ni tots els centres ni molts mestres estan preparats per treballar amb les TIC a l'aula. Precisament, aquest curs escolar s'ha posat en marxa el Projecte 1x1 a uns quants centres educatius, subvencionat pel projecte Escuela 2.0, en el que es deixen de banda els llibres de text tradicionals i, en alguns casos, fins i tot, s'assigna un ordinador personal a cada alumne/a. Creuem els dits perquè tot surti bé!
| | Explica'ns alguna cosa de JClic i la teva aportació a aquesta eina digital educativa. | Una de les coses que més m'agraden és, a més de que és programari lliure, la seva internacionalització. Es tracta d'una eina que, des de 1992, s'ha anat estenent i, actualment, gràcies a JClic la versió nova basada en Java, s'utilitza a tot el món, molts països de Sud Amèrica el fan servir diàriament. Des de que vaig entrar a treballar al Departament d'Educació he tingut com a cap al principal desenvolupador d'aquest projecte, Francesc Busquets i, per tant, estic molt contenta d'haver pogut contribuir-hi amb el mòdul de JClic per a Moodle, que té ja tres anys de vida. El fet de que sigui un projecte tan internacional ha afectat en el desenvolupament d'aquest mòdul que, gràcies a la col·laboració desinteressada de molts usuaris de JClic, està traduït a 7 idiomes (català, castellà, gallec, basc, anglès, grec i hebreu).
| | Per què programari lliure? Ens podries donar raons per les quals escollir-lo? | Em sembla que acabaré abans si dono els inconvenients de no escollir programari lliure, a data d'avui encara no li he trobat cap pega. Està demostrat que cada cop estan més esteses les eines de programari lliure com ara l'OpenOffice o el Mozilla Firefox, que no només han igualat les funcionalitats de programes similars sinó que en molts casos els han superat, és el cas, per exemple, dels complements de Firefox. Espero que, de mica en mica, la gent es vagi conscienciant de que aquestes eines o fins i tot sistemes operatius basats en Linux (con la Linkat), són igual o més potents que les que estan fent servir actualment i, per tant, no cal infringir cap llei o pagar una milionada per aconseguir-les. A més, com a programadora, les possibilitats que m'ofereix el programari lliure són il·limitades. Fins ara no tenia accés al codi font dels programes que utilitzava i, per tant, només podia notificar als fabricants les errades que trobava o les millores que se m'acudien. Ara ja no cal esperar a que el fabricant et faci cas perquè, com tinc el codi font, puc fer jo mateixa les modificacions, sempre i quan no se m'hagi avançat algú/una altre/a perquè la comunitat de programari lliure està cada cop més estesa.
| | T'agradaria seguir dedicada a aquesta tasca de desenvolupament de programari a nivell professional? | Sí, i tant. Tot i que cada cop més em toca combinar-la amb altres tipus de tasques, com ara la gestió de projectes. M'agrada massa la programació com per deixar-la de banda.
| | T'has plantejat alguna vegada muntar alguna iniciativa empresarial al voltant d'aquest món de l'educació i les TIC? | En acabar l'Enginyeria en Informàtica tenia aquesta intenció i, per aquest motiu, vaig fer un curs de 500 hores de Creació i Gestió d'Empreses organitzat pel Consell Comarcal d'Empreses del Baix Llobregat. Ara bé, curiosament, després d'acabar i veure tota la feinada que suposava posar en marxa una empresa, vaig deixar-ho estar. No ho descarto pel futur però, ara per ara, em cuiden molt bé al Departament d'Educació i, per tant, seria una bogeria deixar-ho.
| | Tens algun lloc (blog, videobloc, MySpace, canal de YouTube, Twitter o similar) on et puguem seguir la pista? | Doncs no, no tinc cap bloc personal propi ni similar. Ara bé, el que sí que faig força sovint és publicar fotos. Normalment ho faig en aquesta adreça picasaweb.google.com/sara.arjona, tot i que també publico fotos en aquestes altres pàgines: (Fotos sobre curses de ciclisme), (Equip ciclista Els Maderas de Sant Vicenç de Castellet), (Fotos del Campionat de l'AnBaSo) i (Curses d'orientació de l'equip de la UPC). | | Què en penses d'e-learning? Quin futur l'espera? | La formació a distància és el futur ja que facilita, entre d'altres, que l'educació arribi en qualsevol moment a tot arreu. A més, el model educatiu a distància generalment és més exigent que la formació presencial i, per tant, els resultats esperats són millors ja que els participants tenen un paper més actiu. No és suficient amb anar a un aula i escoltar sinó que se'ls demana que facin una sèrie d'activitats que han de fer i lliurar al formador/a.
| | Moodle sí o Moodle no? | Moodle sí. Ja fa alguns anys que sóc fan d'aquest programari educatiu que, de mica en mica, ha anat guanyat adeptes.
| | Quins aspectes són els que més t'agraden actualment del món de les noves tecnologies? | El que més m'agrada és que cada cop hi ha més gent que comparteix els seus coneixements, pensaments i habilitats amb la resta del món en tots els aspectes de la vida (professionals, culinaris, esportius...). Per exemple, qui ens havia de dir fa alguns anys que hi hauria qui, enlloc de guardar els diaris amb els seus pensaments més íntims sota el coixí amb clau els publicaria a un bloc on tothom podria llegir-los!
També trobo molt còmode poder fer tràmits des de casa mitjançant un simple clic, com ara comprar, fer inscripcions a curses o gestionar els comptes bancaris. | | Com s'està parlant cada vegada més, hi ha sectors de la societat que són més deficitaris quant a les noves tecnologies. Creus que s'està realitzant un esforç suficient i que hi ha una oferta de mercat prou bona per evitar la fractura digital? | Sí, el que passa és que no és fàcil trobar ni el temps ni els mitjans necessaris per aconseguir-ho. Ara bé, cal tenir clar que les TIC són el futur i, per tant, s'ha d'insistir tant com calgui perquè estic convençuda que, tard o d'hora, tothom acabarà trobant el moment per pujar-se al carro TIC ja que cada cop hi ha més oferta.
| | Creus que Sant Feliu de Llobregat presenta uns bons recursos per apropar la població a les noves tecnologies i serveis digitals? Coneixes o has utilitzat algun projecte municipal d'inclusió digital? | I tant! Precisament, el meu germà va ser un dels alumnes de la primera edició de la Casa d'Oficis "Sant Feliu, Ciutat Digital" i, per tant, no només les conec de primera mà sinó que estic molt contenta dels resultats perquè, gràcies al coneixements adquirits durant l'any que va durar la seva formació, va trobar feina. A més, estic subscrita al bloc de Sant Feliu On Line on, de tant en tant, també es van publicant altres iniciatives que afavoreixen la inclusió digital. | | El món de les tecnologies continua sent molt masculí... Com valores la teva incorporació a un món com el de la informàtica des d’una perspectiva de gènere? | Doncs ara ja estic acostumada però recordo que el primer dia que vaig anar a la facultat per matricular-me quan em vaig adonar estava envoltadíssima de nois. I és que a classe només un 10% érem noies! Mai he entès perquè és un món majoritàriament masculí però, sortosament cada cop hi ha més noies que "s'atreveixen" amb les tecnologies!!
| | I per finalitzar, quins projectes tens a curt termini? | A més de posar en marxa un projecte nou al Departament d'Educació que hem batejat amb el nom d'Alexandria i que té com a objectiu facilitar l'intercanvi i localització de recursos educatius digitals (com ara cursos Moodle), també tinc previst, per una banda, fer de formadora d'alguns cursos telemàtics relacionats amb Quaderns Virtuals, Moodle i les TIC i per una altra banda col·laborar amb l'Ajuntament de Sant Feliu en la instal·lació i implantació d'una plataforma educativa.
| |
|