Últimes notícies

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
20/04/2021 14:54:47

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

Sant Feliu Innova
Hemeroteca

Sant Feliu Innova - Hemeroteca

26/02/2021
Lectures: 2202
eSports, Videojocs i Media made in Sant Feliu (4): Albert Carpi ens presenta el projecte "HERON Sant Feliu"

Seguim reflexionant al voltant d'INNO-GAMING SANT FELIU i de la voluntat de fer dels videojocs, els eSports, l'audiovisual i l'oci digital interactiu un sector tractor de l'economia taronja, indústries culturals i creatives digitals, a Sant Feliu. Avui hem entrevistat al santfeliuenc Albert Carpi.

Es tracta d'un emprenedor i empresari dels esports electrònics (eSports) amb una dilatada trajectòria en aquest sector: ex jugador de Cs, Tfc, Tf2 i entrenador de Overwatch i League of Legends, compta amb un palmarès de 17 títols entre els quals estan el de campió de la primera divisió de la lliga Espanyola i dos cops subcampió en competicions Europees de Overwatch. Albert també ha treballat en diferents clubs del panorama estatal i ha ajudat a fundar alguns com és el cas de Ovk eSports i Encode Gaming.

Com sorgeix la idea de crear un Centre d'Alt Rendiment (CAR) dels eSports a Sant Feliu?

La idea de crear el CAR Heron Sant Feliu sorgeix fa una mica més d'un any, degut en gran part a les meves pròpies experiències en el sector, com a entrenador d'equips que han aconseguit créixer des de l'escena competitiva amateur, obrint-se camí en lligues professionals i veient com en aquest recorregut no existeix cap centre o institució on rebre formació i acompanyament de manera pública. En aquest camí a la professionalització he vist com el desconeixement i la frustració ha fet caure equips, clubs i projectes que d'haver comptat amb el suport d'una iniciativa com la que ara represento haguessin aconseguit d'assolir l'èxit.

Explica'ns en què consistirà el Centre d'Alt Rendiment en eSports HERON Sant Feliu? Com serà la relació d'aquest CAR Heron Sant Feliu amb els Clubs d'eSports com SF Lighteens?

El centre serà un espai on poder investigar, orientar, entrenar i facilitar la vida dels esportistes tecnològics amb la intenció de millorar les seves capacitats físiques i cognitives i amb atenció als aspectes psicològics. Volem que el CAR sigui un concentrador de formació i aprenentatge que ofereixi als jugadors i als clubs tota la infraestructura que demana la seva preparació per a les competències. Això inclou no només l'equipament i els espais de treball, sinó també el suport de professionals de diferents àrees, un espai on aglutinar els projectes i actors tant locals com comarcals, unificant esforços i conduir aquest nou ecosistema. Amb aquestes eines volem acompanyar als jugadors i clubs com SFLighteens en el seu recorregut cap a la professionalització.

Així doncs quina és la diferència entre una Gaming House i un Centre d'Alt Rendiment?

Una Gaming House és un espai de convivència, similar a un hotel, dotat amb totes les comoditats i equipament que un jugador professional necessita per a fer la seva feina sense sortir de l'edifici, viuen, mengen, dormen, s'exerciten i competeixen des d'un mateix lloc, amb la intenció d'enfortir la confiança de grup i el sentiment de marca. Són un concepte d'ostracisme que particularment no m'agrada, les famílies dels jugadors no hi solen estar conformes i en definitiva recloure els jugadors, per moltes comoditats que els puguis oferir no em sembla una bona decisió. Els CAR són unes instal·lacions dissenyades per a millorar la productivitat i el rendiment dels cyberatletes, compten amb els millors equips informàtics i programes i especialistes per optimitzar-ne l'eficàcia.

Què en pot treure la ciutat de Sant Feliu d'un Centre d'Alt Rendiment en eSports?

Imaginem per un moment que en el C. B. Santfeliuenc no tinguis un camp on jugar, entrenar i competir o que Els Magentes no disposessin d'un espai on preparar-se i assajar els seus castells, com a ciutat molt probablement, avui en dia, no gaudiríem dels castellers per festa major ni seríem coneguts per haver donat al món del bàsquet el nom de Juan Carlos Navarro. Amb els eSports passa el mateix, dotar la ciutat d'un equipament únic i pioner al país com és un CAR, i impulsat des de la col·laboració público-privada, ens situa capdavanters en un sector que tot just comença a guanyar força. Una oportunitat irrepetible per situar Sant Feliu de Llobregat al punt de mira per a la creació de talent per al futur dels eSports.

Us va resultar difícil triar la ubicació inicial del Centre d'Alt Rendiment en eSports HERON Sant Feliu? Per què a CO-Innova_LAB Sant Feliu?

El CAR, més enllà de competicions de videojocs i l'afany professionalitzador dels equips d'esports electrònics, suposa investigació, orientació, entrenament i capacitació al voltant de les competències digitals però també de les anomenades soft skills o habilitats toves que són les que faran millorar en adaptabilitat, creativitat, empatia i comunicació als nostres cyberatletes. Tot això encaixava a la perfecció amb l'ecosistema amb nucli a la Torre del Roser com un recurs per aterrar i tangibilitzar idees i com un espai de connexió i aglutinament d'iniciatives innovadores amb vocació d'experimentació amb l'entorn social de la ciutat.  

Amb l'acompanyament i l'escolta activa de CO-Innova s'ha facilitat la connexió amb professionals de l'ecosistema digital i del sector creatiu i mèdia de la ciutat i l'entorn però també diversos departaments municipals (Esports, Joventut?) i, amb la nostra participació dins del seu programa de validació de prototips d'innovació urbana "Social Urban Lab", s'ha fet viable poder arrencar el CAR ben aviat.

D'on prové el nom del teu projecte i com us vincula amb la ciutat?

Des d'un bon començament vam voler que la identitat del projecte fos associada amb Sant Feliu per això vam optar perquè el nostre escut esportiu fos una garsa, una de les figures més emblemàtiques de la cultura tradicional santfeliuenca. El nom Heron és una traducció de garsa a l'anglès.

Creus que les administracions i els poders públics no saben veure les noves oportunitats professionals que sorgiran al voltant dels eSports (casters, psicologia esportiva, analistes de dades gaming, administradorxs de torneigs...)?

Cada dia que passa el fenomen dels eSports és més gran i conegut, poques deuen ser ara les persones que no en coneguin l'evolució, és un sector en auge, que està esdevenint motor d'una nova economia taronja i digital i ningú es vol quedar fora. Moltes administracions no es prenien seriosament aquests projectes tres anys enrere, ara moltes criden a la porta buscant projectes per esdevenir capdavanters i estar ben posicionats per al boom que arribarà aviat. Queda molta feina per tal que les grans administracions obrin del tot els ulls a aquesta nova indústria, el premi sens dubte el rebran aquells qui han sabut veure el potencial i apostar pels eSports des dels seus inicis. En aquest sentit l'Ajuntament de Sant Feliu incorpora una visió de pol digital d'innovació on els esports electrònics hi formen part de forma decidida com un dels pilars de l'impuls del sector d'activitat econòmica creativa digital local. 

A l'ecosistema dels eSports de l'entorn de Sant Feliu veus algunes col·laboracions possibles amb agents com S2V Esports o eMonkeyz? I amb pols i comunitats sectorials com Barcelona SportsTech HUB23?

Juntament amb els actors esmentats formem els tres eixos neuronals de l'ecosistema perfecte i una relació col·laborativa seria meravellosa, S2V i eMonkeyz representen la professionalització dels clubs d'esports electrònics, HUB23 presentava fa pocs dies una iniciativa adreçada als clubs d'esports tradicionals interessats a seguir un model mixt en incorporar equips d'eSports i facilitar-los un ecosistema de lligues d'iniciació. Nosaltres volem centrar-nos a formar i acompanyar els nous cyberatletes i els clubs amateurs en el camí a la professionalització. Esperem que aquestes col·laboracions es puguin donar ben aviat per tal de fer créixer encara més aquest ecosistema. 

Quines creus que són les claus per tal que la ciutat de Sant Feliu desenvolupi un ecosistema (empresarial, social, acadèmic?) al voltant del sector dels eSports tal i com l'està fent amb els videojocs o l'audiovisual? Talent emprenedor? Formació? Eines d'acceleració i incubació?

Disposem del talent: hi han molts santfeliuencs amb perfils molt interessants relacionats amb aquest món com és el cas Raúl García Molina "Don de Gentes" Caster professional de NGL Espanya, Presentador de Penalticash i guanyador de Master Caster, la Júlia Núñez i el Rubén Oliva de l'associació d'eSports local SFLighteens, en Raúl García, Co-Founder de The Breach Studios, en Sergio Moreno CEO d'eMonkeyz, en Xavier Sancliment de S2V Digital Sports o els companys de la cooperativa audiovisual MTK Space.

Gràcies a l'aposta per la innovació de l'Ajuntament de Sant Feliu ara disposarem d'un CAR on realitzar les formacions adients per tal de crear nou talent i reforçar l'existent. El que ara necessitem és seguir comptant amb el suport institucional també d'altres administracions, per tal que cada cop més entitats governamentals es fixin en el nostre sector i s'impliquin per tal de fer-lo créixer. Necessitem regulacions específiques per al nostre sector i també que des del govern s'impulsi la creació d'estructures: lligues, federacions i estadis on poder acollir grans esdeveniments presencials. En definitiva hem de normalitzar i equiparar els esports electrònics a altres sectors similars en oportunitats.

Però ja existeixen altres iniciatives a la ciutat, no? Quina és la vostra relació amb SF Lighteens com a primer club d'eSports de Sant Feliu de Llobregat?

Hem volgut fer-los partícips del projecte des de les primeres etapes, informant-los dels passos i decisions que hem anat prenent, tenim una gran complicitat i volem que siguin un dels principals actors del CAR per a fer créixer l'ecosistema dels eSport a la ciutat.

Cada cop hi ha més clubs d'esports tradicionals que aposten pels esports electrònics, quin és el motiu? Comparteixen filosofia i valors? 

Els valors en els esports electrònics són els mateixos dels esports tradicionals, en quant a filosofia els esports electrònics ofereixen innovació. En els esports electrònics hi ha clares oportunitats de creixement per a fórmules de negoci que distribueixin els continguts de forma molt diferent de la tradicional, Twitch per exemple és una plataforma que està revolucionant el món audiovisual, està destinat a substituir la televisió clàssica i la forma en com els espectadors consumim continguts com els esports. La generació actual de joves fa un consum esporàdic de la televisió, és molt probable que pròximes generacions consumeixin cada cop més plataformes alternatives en detriment de la tele.

Els grans clubs d'esports reben una part important dels seus ingressos de les emissions televisives, si continua augmentat en sagnat de consumidors de TV i no es realitzen els canvis adequats podrien succeir situacions complicades. A més, l'esport tradicional ha de lluitar amb una barrera generacional, és una realitat que molts clubs esportius pateixen per atraure i retenir esportistes joves, un target d'edat que els clubs d'esports electrònics poden mobilitzar en abundància, és per això que cada cop més clubs integren seccions d'esports electrònics i aposten per una col·laboració estreta entre els dos sectors. Des d'Heron esperem poder assessorar i acompanyar a aquells clubs que desitgin realitzar noves activacions en el sector dels esports electrònics. 

Un estudi intern d' AEVI (Asociación Española de Videojuegos) preveia un increment de fins als 1.000 empleats en el sector eSports al nostre país en 2020, què opines? Quin potencial de creixement real creus que pot tenir el fenòmen? 

L'any 2017 el sector registrava 300 professionals entre els quals hi havia 100 jugadors, el 2018 aquesta xifra es va doblar als 600 professionals, 250 d'ells eren jugadors, desconec la xifra actual, però veient la quantitat de nous clubs i lligues és molt probable que el creixement sigui molt més alt dels 1000 ara mateix. Però el gran boom del sector encara està per produir-se, calculo que serà entre els pròxims tres a cinc anys i amb el temps estic segur que serà el sector capdavanter en l'oci i l'entreteniment digital mundial.

En quina situació estan les dones que competeixen en esports electrònics? La mateixa que les que juguen a videojocs?

De mitjana, les dones juguen menys a jocs competitius, en línia i esports electrònics en general. També es calcula que les dones cobren cinc vegades menys als esports electrònics que els homes. Malauradament encara hi ha poques noies que juguin en línia i una gran part de les que ho fan són assetjades i insultades. Pel fet de ser dones es posa en dubte la seva capacitat de jugar a videojocs i això fa que hi hagi menys noies que intentin competir i guanyar-se la vida en aquest món.

Les dones se situen entre el 40 i el 45 % del total de jugadors de videojocs del món, de les quals només entre un 20 i un 25 % usen xat de veu, ja que així no es pot identificar si són dones o homes. Els esports electrònics són un dels pocs ecosistemes on competitivament no es pot discriminar per gènere amb el pretext de les capacitats físiques dels atletes, però encara queda molt camí per recórrer per fer que sigui un sector just i equitatiu en matèria d'igualtat. Des d'Heron treballem activament en aquest sentit.

Quin paper pot jugar la comunitat educativa local en aquest fenomen dels eSports? 

Gran part de la nostra tasca és també educativa i hem de treballar conjuntament amb escoles i instituts per tal de donar a conèixer les tècniques d'aprenentatge connectiu i tot el que els videojocs poden aportar a l'educació dels alumnes. L'aprenentatge connectiu consisteix a ser conscient de la xarxa de connexions que constitueixen els interessos d'un alumne i saber integrar aquests interessos al que s'aprèn a l'aula. Els videojocs són un interès compartit per la majoria d'estudiants. Els videojocs no són una activitat solitària, quan se les integra a programes extracurriculars creen una plataforma per adquirir habilitats com la comunicació assertiva i la col·laboració.

Són positius per reforçar l'autoestima, l'autonomia i la capacitat de gestionar la frustració i la resolució de conflictes, ajuden a desenvolupar la motricitat, afavoreixen l'atenció, la memòria i la concentració, també milloren la creativitat i la imaginació i fomenten el treball en equip. Els beneficis en l'àmbit social de la pràctica dels videojocs en un ambient educatiu són significatius i acompanyen als estudiants fins a la vida adulta. Mitjançant el joc, es poden trencar les barreres entre grups amb diversos punts de vista i herències culturals, facilitar relacions saludables entre els alumnes i ajuda a l'estudiant a madurar l'autoestima mitjançant la superació de reptes. Són alguns exemples per a plasmar les àmplies possibilitats que aporta el joc al procés d'ensenyament-aprenentatge i la importància de la col·laboració entre els nostres sectors.

Ja per finalitzar Albert, fa unes setmanes la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC), amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, ha posat en marxa la primera lliga catalana d'eSports, què en penses?

És un gran pas que la Generalitat doni suport a iniciatives del sector i fixi un punt de sortida per començar a crear eines i estructures per al sector. Malauradament crec que la base del projecte no és del tot encertada, actualment està centrada únicament en videojocs basats en els seus esports homònims i des d'un punt de vista analític no tots els videojocs seleccionats per a aquesta lliga poden ser considerats com eSports. 

Tots els eSports són videojocs, però no tots els videojocs són eSports, han de complir una sèrie de requisits i fent un primer cop d'ull als títols seleccionats n'hi ha una pila que no passarien un examen exhaustiu. Per altra banda excloure els principals títols en audiències com League Of Legends de la llista de videojocs seleccionats em sembla un gran error, és l'equivalent a organitzar uns jocs olímpics excloent el fútbol o el bàsquet. Espero que aquesta experiència generi una gran acollida i segueixin treballant i millorant aspectes en les pròximes edicions.

 

Notícies relacionades:

Comparteix
ENVIAR PER EMAILCancel·lar enviament de correu
* Camps obligatoris
Enviar
Salta a la part superior