Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
09/10/2024 03:50:46

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

Sant Feliu Innova
Innovació i emprenedoria digital

eSports i videojocs made in Sant Feliu (2): Entrevista a Raúl Garcia

12/05/2020
Lectures: 3929
eSports i videojocs made in Sant Feliu (2): Entrevista a Raúl Garcia

Seguim reflexionant al voltant d'INNO-GAMING SANT FELIU i de la voluntat de fer dels videojocs, els eSports i l'oci digital interactiu un sector tractor de l'economia taronja (indústries culturals i creatives) a Sant Feliu. 

És possible una iniciativa integral d'innovació del sector gaming que promogui el desenvolupament d'aquesta indústria a la ciutat i la comarca així com, fins i tot, facilitar que s'ofereixin serveis d'R+D+I? 

Per aclarir tot això avui conversarem sobre l'ecosistema gaming local i comarcal amb Raúl Garcia, un santfeliuenc amb un espectacular perfil professional especialitzat en el món dels videojocs en la vessant de negoci i màrqueting. Podem escoltar-lo a l'entrevista que li van fer a Ràdio Sant Feliu sobre e-Sports.

En Raúl ha participat en més de 35 videojocs, molt d'ells premiats internacionalment, i ha ajudat a molts estudis de desenvolupament a donar visibilitat a les seves produccions al mercat. Actualment, és co-fundador i Marketing Manager de l'empresa de producció de videojocs The Breach Studios, així com a docent al Grau de "Continguts Digitals Interactius" en ENTI-UB, la "Universitat del Videojoc", en l'assignatura de Marketing Digital.

Raúl, com podem convencer a les persones allunyades d'aquest món de que el seu creixement potencial és molt alt malgrat que encara s'està enlairant a casa nostra?

Quan 12.3 milions de persones entren a un videojoc (Fortnite), no per jugar, si no per veure un concert d'un cantant (Travis Scott), és la confirmació de que estem davant d'un nou paradigma en els hàbits de consum per les noves generacions. Aquest és l'exemple més recent, però podríem citar altres com les World Series del videojoc League of Legends (LoL) on gairebé 22 milions de persones van seguir la final per streaming.

La indústria del videojoc genera més que el cinema, la música i la literatura junts, perquè el seu públic és potencialment massiu. Tinc amics, familiars que no es reconeixen com a jugadors de videojocs, però fan les seves estones amb el Candy Crush o el Apalabrados per citar dos exemples clàssics. Aquest és el potencial dels videojocs, ja estan a la nostra vida i potser no hi som conscients.

El videojoc es un fenomen sociocultural i això vol dir que per les noves generacions jugar a videojocs forma part del seu oci habitual com pot ser llegir, veure sèries, sortir amb la bici, etc.... El "problema" és que la premsa generalista no ha estat conscient d'aquest fenomen fins fa relativament poc.

La indústria del videojoc creix constantment i a casa nostra també. En el àmbit formatiu, per exemple, cada curs tenim més matriculats a les universitats de tot l'estat en disciplines relacionades amb la formació en la creació de videojocs. Els nois i noies són conscients de que és una indústria viva i amb un potencial enorme. Més enllà del tòpic de que els videojocs són un tema de programadors, hi ha un munt de perfils que reclama aquesta indústria tocant disciplines com les artístiques, la psicologia, l'economia, el màrqueting o el disseny.

Pel que fa a ecosistema global, Espanya és top 10 de consum de videojocs mundial però la producció de videojocs encara està en fase de creixement. Tot i així tenim casos d'èxit, tant a nivell comercial com econòmic. Un dels més recent és "Gris" de Nomad Studios (Barcelona) on tota la direcció artística ha estat a càrrec del reconegut artista Conrad Roset. Gris ha venut més d'un milió de còpies des del seu llançament (Desembre 2018) i ha guanyat 8 premis internacionals de 27 nominacions. Parlem d'un equip petit, de no més de 15 persones.

Cal identificar més Sant Feliu com un bon lloc per treballar i invertir en aquest sector?

Totalment. Ara mateix l'ecosistema més gran de videojocs a l'estat espanyol és Barcelona. Això vol dir que la nostra ciutat, Sant Feliu, te una situació estratègicament privilegiada. A pocs minuts de Barcelona, amb bones connexions de transport públic i a prop de l'aeroport. Pel que fa a l'ecosistema local tenim Sant Feliu Innova com a crisol d'iniciatives emprenedores, el Club d'eSports SF Lighteens i la cooperativa de desenvolupament de videojocs Freedom Games com a un bon punt de partida. Sant Feliu és la capital del Baix Llobregat i com a tal hauria de liderar l'expansió dels nous clusters de videojocs més enllà de la ciutat de Barcelona.

Quines creus que són les claus per tal que la ciutat de Sant Feliu desenvolupi un ecosistema empresarial al voltant del sector del videojoc? Talent emprenedor? Formació? Eines d'acceleració i incubació?

Més que accions puntuals, s'ha de dissenyar una estratègia que abasti la quàdruple hèlix, fent partícip a l'administració pública, empreses privades del sector, les universitats i la ciutadania. Necessitarem per una banda, atreure als estudis de desenvolupament de videojocs (empreses privades) a la nostra ciutat, oferint uns beneficis a nivell de sinergies, infraestructures o econòmics. En referència a les universitats, la co-creació de programes formatius que s'imparteixin a casa nostra, així com nodrir a les empreses de nous talents emergents. Per la ciutadania, en aquest cas, pels nostres joves, tenir a la mà un pont professional amb formació i ocupació cap una sector de futur. Tot això amb el suport de l'administració pública.

Quines recomanacions donaries a emprenedors locals amb projectes relacionats amb el sector gaming com la gent de la cooperativa Freedom Games per accelerar les seves propostes?

Fer videojocs és relativament fàcil. Fer videojocs per guanyar-te la vida és un altre nivell. I no parlo només de la qualitat del joc, que òbviament sempre hi haurà diferències entre estudis experimentats i els que comencen. Parlo de coneixement empresarial, de negoci, de màrqueting, comercial, etc. Un estudi de videojocs si vol ser un negoci s'ha de gestionar com a tal, i normalment aquesta tasca no la fa ningú de l'equip perquè no estan preparats o no tenen els coneixements. Els meus alumnes han de presentar el TFG a final de curs. Molts ho fan dins dels paràmetres acadèmics, és a dir, treballen per complir amb el que requereix el TFG. L'excepció són els que fan del TFG el seu punt de partida per treure el cap a la indústria. A aquests, tot i que hi ha molts bons projectes, sempre els hi recomano que entrin en programes d'incubació. Lamentablement a Catalunya no hi ha moltes opcions d'incubació per empreses de videojocs, i es un punt que es podria millorar.

Com pot Sant Feliu atraure encara més talent al seu ecosistema? Connectant diferents subsectors de la indústria creativa i cultural?

Com he comentat abans, Sant Feliu te eines per atraure el talent, però l'ecosistema actual s'ha d'impulsar. Com a exemple, si tens una incubadora on a més dels projectes incubats, un programa de formació i mentoring de nivell, li afegeixes la convivència de dos o tres estudis amb experiència, crees un ecosistema molt escalable des del primer dia. Si a més vincules altres sectors de la indústria creativa i cultural, el creixement és totalment 360º.

És realista pensar en un posicionament fins i tot internacional de Sant Feliu en els sector dels videojocs?

Sí, perquè hi ha casos d'èxit recents. Tenim ciutats com Quebec al Canadà que han aconseguit arrossegar empreses dels EEUU. Òbviament és el resultat d'un pla estratègic ben dissenyat amb la participació activa de tots els sectors. Sant Feliu té eines per començar a dissenyar un pla pels propers anys on ens pugui situar com a referència a nivell nacional com a primera fase i a partir d'aquí és més fàcil anar el següent nivell.

Quin paper juga i jugarà la realitat virtual i la realitat augmentada en el desenvolupament de nous videojocs?

El videojoc ha anat sempre de la mà de les noves tecnologies i tant la VR com la AR formen part del sector des de fa anys. Són noves eines que ens permeten experimentar noves formes d'interacció on la immersió juga un paper fonamental. El més interessant d'aquestes tecnologies és que van més enllà dels videojocs oferint experiències per a altres sectors. En l'àmbit sanitari, per exemple, tenim des de simulació d'intervencions quirúrgiques per formar a futurs cirurgians, passant per experiències on els malalts terminals i els seus familiars es preparen pel camí que els hi queda per recórrer, fins ajudar a persones amb discapacitats físiques a poder gaudir de noves experiències interactives. Aquesta tecnologia és més un punt de partida des dels videojocs que pot integrar-se a qualsevol altre àmbit social.

Moltes gràcies Raúl!

Com es veu se'ns gira feina, fent de pol d'atracció i incentivant la producció local, oferint equipament i suport a les iniciatives expansives que puguin sorgir davant d'aquesta oportunitat, continuar atraient participants en formacions reconegudes de temàtica gaming  per obtenir professionals més qualificats i, a més, altament especialitzats en aquest sector de manera que puguem ajudar a establir nous projectes i formes de col·laboració per ajudar al creixement i consolidació del fenomen des de Sant Feliu.

Seguirem posant el zoom en més persones protagonistes d'aquest ecosistema. Encara ens queden aspectes per conèixer i contrastar.

Quin és l'enfocament i el relat des de Sant Feliu per aquest tipus d'emprenedoria i economia creativa? Podem mesurar d'alguna manera l'impacte present i futur de sectors tractors de l'economia taronja com el dels videojocs i els eSports, la gamificació i l'oci digital interactiu a Sant Feliu i el Baix Llobregat? És possible fins i tot articular una estratègia d'innovació i especialització intel·ligent a la nostra ciutat a partir d'identificar, posar en valor i connectar amb el teixit productiu aquests sectors vinculats al gaming i les indústries creatives? Pot un laboratori d'innovació social digital local com CO-Innova-LAB Sant Feliu esdevenir una plataforma local per convertir idees en àmbits tecnològics creatius i d'entreteniment com aquests en nous serveis i productes per a la ciutat i el ciutadà? Determinats espais buits i espais en desús, tradicionalment industrials o a l'activitat econòmica, a Sant Feliu poden activar-se i esdevenir un incipient micro-cluster de videojocs i eSports i oci digital interactiu?

No us perdeu les següents entrevistes que tenim per vosaltres!

Aquesta acció està subvencionada per la Diputació de Barcelona en el marc de les Iniciatives territorials innovadores per al desenvolupament econòmic.

Salta a la part superior