Com ja sabeu la ciutat de Sant Feliu de Llobregat acull una pionera iniciativa a nivell estatal i europeu per afavorir la inserció professional i laboral de dones (cis, trans i no binàries) a la indústria del videojoc, es tracta de FEMPower UP Sant Feliu.
Sandra Samper és l'impulsora d'aquest programa, d'acceleració/incubació de projectes d'emprenedoria relacionats amb els videojocs i l'oci digital interactiu, format completament per dones, tant en el rol de mentores com de participants i mentoritzades.
Avui parlarem amb ella d'aquesta iniciativa tan especial. Sandra és Doctorada en Game Studies i especialitzada en empresa i videojocs, amb un extens coneixement en la indústria nacional, professora de "Màrqueting i Models de Negoci" i "Emprenedoria" a la Universitat Tecnocampus i col·laboradora a AEVI com a mentora de projectes. També és la Presidenta de l'Associació Totes Som Futur, entitat que coordina el FEMPower UP Sant Feliu.
Sandra, com explicaries tu el FEMPower UP Sant Feliu a les persones que encara no el coneixen?
Definiria el programa com un espai d'aprenentatge i creixement que pretén facilitar la inserció laboral de persones amb identitats de gènere que ho tenen particularment difícil per a accedir a la indústria del videojoc, com ara dones, persones no binàries o trans (incloent transmasculines). Desde el programa el que fem per a afavorir la inserció laboral és donar recolzament formatiu i mentoria professional a idees de projecte (videojocs en aquest cas), incipients, i acompanyar als equips fins tindre un producte amb el que emprendre o que els hi serveixi per a posar al currículum, degut a que dins la indústria és d'alt valor presentar projectes propis a més d'una formació professional.
El programa s'estructura en quatre fases i els equips (que en tenim cinc dintre de programa dels set que es vàren presentar inicialment), durant 6 mesos, passen per (1) una etapa de selecció, (2) una etapa formativa a baix nivell [molt pràctica], (3) una etapa de mentoria, on s'atenen les particularitats de producció de cada projecte, i (4) una etapa d'ajuda a la venda, on s'assaja com vendre el producte vers un possible inversor. La darrera etapa culmina, en aquest cas, amb un acte de cloenda que convida a un tribunal format per agents referents de la indústria del videojoc (possibles inversors, premsa especialitzada, entitats governamentals, etc.) a la presentació dels projectes. Els tres millors projectes rebran una menció honorífica i, el més complet, l'oportunitat de tenir presència a una fira professional del sector.
Com consideres que està reaccionant el sector empresarial del món dels videojocs i l'oci digital interactiu davant aquest projecte?
Per una banda, se'ns han acostat grans empreses de l'àmbit del videojoc demanant com col·laborar per a poder atreure talent femení en finalitzar el programa, i amb qui estem en conversa. Per una altra banda, moltes petites empreses desenvolupadores de videojocs, han mostrat molta empatia i han recolzat la iniciativa tot donant-nos visibilitat a xarxes, sobretot en el moment de captació que és existia major incertesa, així que molt agraïdes?
També cal posar sobre la taula que AEVI (Asociación Española de Videojuegos) i DEV (Asociación Española de Empresas Productoras y Desarrolladoras de Videojuegos y Software de Entretenimiento) són dues patronals (associacions d'empresaris) de l'àmbit del videojoc, estan col·laborant (oferint recursos i força a xarxes), des del començament. Això el que ens diu és que el conjunt d'empreses que formen les associacions ja havien validat, recolzat i posat la seva pròpia imatge per davant, fins i tot abans de que sortís el programa!
Per últim, tot i no ser pròpiament empreses com a tal, altres iniciatives amigues, com ara PowerUp Sant Feliu (per descomptat) però també GameBCN, LevelUp, Polo Digital o Billete Cohete, han recolzat en persona i ajudat a xarxes amb la difusió del programa des del minut zero; qüestió que avala la confiança depositada en la qualitat del programa també.
Per què consideres que FEMPower UP Sant Feliu és un programa referent?
Aborda una de les grans problemàtiques, ja no dic socials, sinó de la indústria del videojoc, a la que ens enfrontem des de que el sector és indústria. En general, la falta d'oportunitat no és quelcom palpable, sinó que es troba incrustada a l'ADN dels ulls que jutgen els CVs alhora de donar un lloc de treball o d'ascendir a algú, o dels ulls que jutgen si atorgar el finançament/inversió a projectes liderats per dones o persones amb identitats de gènere marginalitzades, o de la mirada de qui busca a algú que dongui una xerrada aquí o allà, etc. Tot i que és reconeguda la necessitat de sobre-esforç, tot i que és tangible la pèrdua de salut física i mental rere aquesta problemàtica, etc. etc. aquesta iniciativa és sinònim de David contra Goliat. Per què som referent, perquè es pot!
Per una altra banda, està demostrat que a la dona li costa moltíssim emprendre perquè ens auto-imposem una pressió desmesurada, que s'esdevé com a conseqüència directa de les barreres i lacres socials i culturals que ens rodegen i acompanyen. La por a l'error, a ser durament jutjada, fa que l'emprenedoria no es presenti com un repte a la innovació, un repte apassionant per conquistar el món, no; sinó com un repte personal i psicològic de veure "fins quin punt sóc capaç d'aguantar". L'acompanyament de les universitats i de programes com aquest, també ha estat comprovat des de l'àmbit científic que ajuden a la dona a decidir-se per emprendre. En aquest cas som, un ajuntament (el de Sant Feliu del Llobregat), una associació feminista (Totes Som Futur) i un centre universitari (Tecnocampus-UPF), empenyent per a que això canviï.
Donat que més de la meitat de la població (no una minoria) es troba sota evidents (i no evidents) situacions laborals poc equitatives, cal que es prioritzin polítiques de discriminació positiva, tant dins l'àmbit públic com privat. Això últim implica una posició clara, no només a nivell conceptual, sinó econòmica. I és el que està fent l'Ajuntament de Sant Feliu a través del programa municipal d'Innovació Sant Feliu Innova. La política de discriminació positiva, li dona l'oportunitat de créixer a qui realment val i ho necessita. Clar que es coneixen algunes iniciatives similars, a Canadà, o fins i tot a Anglaterra i a França, però demana-li a un agent públic local que advoqui per innovació, noves tecnologies, indústries creatives i gènere. És la tronada perfecta... A petita escala, però amb una aposta clara, i amb el calat a mitjans que està tenint la iniciativa? Això és únic.
Quin és el "secret" d'aquesta iniciativa tan disruptiva a nivell nacional i internacional? Per què era tan necessari un projecte d'aquestes característiques?
Al marge de tot el que ja hem parlat, en la pràctica el que ha validat la iniciativa per a agents que ens han recolzat, empreses, premsa i, fins i tot, per a que s'apuntessin les pròpies mentoritzades, ha estat el perfil de les persones que formem part de la iniciativa.
Des de les mentores, passant per mi mateixa, fins a la noia que porta les xarxes socials som perfils sènior dins la indústria del videojoc. Persones que se'ns ha conegut per la constància i la qualitat del treball. Cadascuna de nosaltres entén la pràctica de la seva professió, des d'aquelles que ostenten llocs de treballs més tècnics com programació, disseny o art, fins les que ens dediquem al negoci i venda dels jocs. El ventall de mentores participants abarca des de disseny de joc i disseny narratiu, art 2D i il·lustració, art 3D i animació, producció, models de negoci i marketing. També estan per arribar tallers de la mà de mentores amb perfils reconeguts i interessants en qüestions de legal (per exemple registre de propietats intel·lectuals), experiència d'usuari, implementació de música i sò, disseny econòmic, etc. Us animaria a que seguiu les nostres xarxes socials (@FemPower UP a Twitter i FemPower UP a Linkedin) i a les xarxes de Sant Feliu Innova.
Més enllà de les institucions promotores del projecte (Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, Tecnocampus-UPF) així com les entitats que li donen suport (AEVI, DEV, GameBCN, Level UP (Game Dev HUB), Out of the Blue Games, Imagnosis, Stega Studio i Make Good Art Agency.?) quins mitjans i agents han mostrat interès en FEMPower UP Sant Feliu?
La veritat és que la iniciativa està cridant bastant l'atenció en diversos mitjans de comunicació. Ara farem un repàs a televisions, ràdios, mitjans especialitzats?
Per una banda, pel que fa a canals de televisió ens han contactat mitjans d'àmbit nacional com RTVE, on hem realitzat una entrevista dins el programa ZoomNet, que s'emet repetidament pel "Canal 24 Hores", així com també mitjans de caràcter més comarcal com Esplugues TV (ETV) o, fins i tot, canals de televisió online que tenen programes especialitzats en qüestions de gènere com La Fábrica TV.
Pel que fa a programes de ràdio, ens han entrevistat diverses ràdios locals com ara Ràdio Sant Feliu de Llobregat o Ràdio Olot. També han mostrat interès per tal que expliquem el projecte mitjans especialitzats del sector d'àmbit nacional i accessibles de manera online com Next Gen o Desayuno Continental.
Per una altra banda, des de la coordinació de FEMPower UP Sant Feliu també hem participat de xerrades i ponències adreçades a agents de la indústria del videojoc i a taules redones especialitzades on hem tingut l'oportunitat de discutir aspectes clau sobre l'acompanyament de les incubadores i acceleradores per a emprenedors del sector. Això s'ha fet en el marc dels canals d'streaming (connexions online en directe) d'AEVIdevs (divisió de Desenvolupament de l'Associació Espanyola de Videojocs), de la Fira de videojocs nacional Fun&Serious Game Festival (edició 2021) i de l'ambaixada espanyola a Costa Rica. A part, ens han convidat a donar una xerrada a la fira GameGen 2022 així com a una taula rodona amb diverses acceleradores de videojocs al 4YFN (MWC Barcelona 2022), el 4 Years From Now (4YFN) és el congrés internacional on emprenedors i startups del sector mobile presenten els seus productes i serveis, en el marc del Mobile World Congress.
Tot i així, el que em sembla encara més interessant és que hem cridat l'atenció de diversos agents d'interès dins l'hèlix acadèmica (quàdruple hèlix d'innovació) com és el centre formatiu Tecnocampus (centre universitari adscrit a la Universitat Pompeu Fabra), amb qui hem firmat un conveni de col·laboració i ens ha ajudat amb la captació d'alumnes, ex-alumnes, comunicació i recursos; així com d'altres centres formatius que han mostrat interès per a fomentar els programes de pràctiques interns incloent el programa dins la seva oferta de pràctiques. Això últim permet a l'alumnat aprendre a produir sense el risc de fracasar dins de mercat a alhora que millorar les capacitats emprenedores dins el programa. Alguns centres que s'han interessat per la iniciativa han estat la Universidad San Jorge (Saragossa), el centre CITM (Universitat Politècnica de Catalunya, Barcelona i Terrassa), l'Escola Trazos (Madrid) o el CEV (Centre de Formació d'Imatge i So, Barcelona).
Una altra qüestió que em sembla súper enriquidora és que altres associacions com Femnoise, i professionals independents de diversos àmbits, se'ns han adreçat per a oferir-nos tota la ajuda desinteressada del món, i amb qui estem tancant col·laboracions per a poder oferir activitats de franc i de diversa naturalesa dins el nostre programa.
Sandra, tu vas participar com a mentora en l'acceleradora PowerUp Sant Feliu. Quina relació veus entre FEMPower UP Sant Feliu i PowerUp Sant Feliu? Existeix un fill conductor?
El fil conductor, el que dona relat a tot això és la iniciativa "GaMedia I EL POL D'INNOVACIÓ DIGITAL", que es basa en l'economia taronja, o creativa, digital com un sector econòmic tractor estratègic a Sant Feliu de Llobregat que es porta treballant des del 2019 com a Digital Innovation Hub (DIH).
A nivell més operatiu, certament l'ajuda prestada per l'equip de l'Associació RocketGames DEV, que va portar la direcció executiva del programa d'acceleració de videojocs PowerUp Sant Feliu, ha estat fonamental, tant en la transferència de coneixement de com generar una estructura inicial, una rutina de contingut, detectar potencials dificultats amb les que ens trobaríem, etc. Són sense dubte herències que FEMPower UP Sant Feliu s'endú "de franc"... Suposo que també és evident cert paral·lelisme i continuïtat, perquè la inestimable ajuda de l'equip tècnic de CO-Innova Sant Feliu (es nota "el callo") car la Lidia i en Pablo ens han ajudat a les dues iniciatives d'acceleració i incubació de videojocs a créixer (des del punt de vista del concepte i ideació, com des de l'ajuda amb els aspectes més formals com les col·laboracions i la fiscalitat o, inclús, amb el recolzament moral, diria!). D'alguna manera saps que és possible i com fer-ho viable, gràcies a les persones que t'ho expliquen i que t'animen.
També considero un encert haver emmarcat les dues iniciatives, PowerUp i FEMPower UP, dins la iniciativa de validació de prototips d'innovació "SOCIAL URBAN LAB" del programa municipal Sant Feliu Innova, ja que aquesta faceta de laboratori urbà facilitador del prototipatge i el testeig de proves pilot d'innovació urbana, en aquest cas de projectes d'incubació i acceleradores, és quelcom molt necessari per generar projectes com aquests.
FEMPower UP Sant Feliu també disposarà, com PowerUp SF, de diversos elements educatius i pedagògics innovadors com la utilització de la plataforma Discord com a eina assimilable a un entorn virtual d'aprenentatge en temps real, tant en dinàmica de grup com per a tutories i mentories individuals? Es podria considerar una veritable comunitat d'aprenentatge virtual, no?
Els diferents equips participants utilitzaran recursos digitals com Discord en el dia a dia (sales de reunió i canals, entorns d'aprenentatge, etc.) del programa. I, de fet, això és el que ha permès que el programa es fes extensiu tant a nivell nacional com internacional (tenim algun perfil llatinoamericà, per exemple). Cal pensar que, la crida a participar era per a un col·lectiu de persones, que no només responien a un tret purament demogràfic (persones que s'identifiquen amb certes identitats de gènere) sinó que a més a més, havien de tenir un mínim de formació tècnica en el desenvolupament de videojocs, i estar obertes a emprendre dins la indústria del videojoc... No era ni mig raonable pensar que es podia duur a terme la iniciativa només a nivell regional o local. Això és quelcom que atreu cap a un des d'una exposició àmplia. No havia una altra manera de pensar-ho.
L'Associació "Totes Som Futur" coordinant FEMPower UP Sant Feliu i l'associació santfeliuenca "RocketGamesDev" impulsant el PowerUp Sant Feliu? es plantegen alguna col·laboració conjunta a futur?
Jaja :) ... no s'ha posat encara sobre la taula però uns i altres es coneixen, i ajuden, així que se'ls hi llençarà la canya, a veure què en pensen!
Moltes gràcies Sandra!
Gràcies a totes les persones, institucions i empreses participants i que han donat suport en aquesta primera edició del programa d'acceleració de videojocs orientat i impartit per dones, especialment a Tecnocampus (Universitat Pompeu Fabra), l'associació Totes Som Futur, a empreses del sector del videojocs com Out of the Blue Games, Imagnosis, Stega Studio i Make Good Art Agency i també al Club Media Sant Feliu d'innovació ciutadana. Com es pot veure aquest nou programa d'acceleració sectorial de talent digital impulsat per dones ha comptat amb la participació destacada d'agents amb perspectiva de quàdruple hèlix.
L'Ajuntament de Sant Feliu, mitjançant el programa municipal de validació de prototips d'innovació urbana "Social Urban Lab" de Sant Feliu Innova, promou FEMPower UP Sant Feliu, juntament amb diferents actors locals i agents metropolitans i estatals que van co-crear el prototip d'aquesta acceleradora/incubadora.
Ha estat tota una aposta en la consolidació de la dimensió comarcal i metropolitana de la nostra ciutat en l'acompanyament, acceleració i llançament de l'emprenedoria innovadora, especialment centrada en un dels dos àmbits emergents d'especialització intel·ligent innovador local: el sector audiovisual i media, amb forta tradició a la ciutat i molta vinculació a l'economia social, i el sector dels videojocs i els eSports.
Amb FEMPower UP, Sant Feliu de Llobregat s'incorpora novament a d'altres ciutats com Barcelona, Màlaga, A Coruña o Camargo, que han fet una aposta decidida pel sector estratègic dels videojocs.
Des de les primeres iniciatives d'"INNO-GAMING CITY" SANT FELIU al 2020, s'ha anat potenciant l'ecosistema local d'eSports i videojocs de Sant Feliu, fins arribar a FEMPower UP Sant Feliu i PowerUp Sant Feliu, que són dos programes llançadora d'emprenedoria de base tecnològica, centrades en el sector econòmic del desenvolupament dels videojocs que, juntament, amb el Centre d'Alt Rendiment en esports electrònics HERON Sant Feliu, conformen el projecte "GaMedia".
El projecte "GaMedia i el pol d'innovació digital" consisteix en l'impuls del sector d'activitat econòmica creativa digital local com a Digital Innovation Hub (DIH). S'orienta a una missió de transformació econòmica de la ciutat de Sant Feliu de Llobregat on, determinats àmbits d'especialització i investigació (videojocs i gamificació, eSports, audiovisual, RV/RA i continguts digitals i media, software, màrqueting digital, impressió 3D...), conformen un pol d'innovació i desenvolupament.
Benvingudes al HUB d'Innovació Digital de Sant Feliu!
Aquesta acció està subvencionada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona dins del Pla "ApropAMB" i del programa "Suport a les Xarxes d'Activitat econòmica del Municipi - Emprèn i innova en Femení".
Aquesta acció està cofinançada pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya i l'FSE en el marc dels Programes de suport al desenvolupament local".
Notícies relacionades: