La primera edició de l'acceleradora/incubadora de videojocs amb perspectiva de gènere, FEMPower UP Sant Feliu, finalitzada al juliol de 2022, ens continua donant alegries a totes aquelles persones sensibilitzades amb el paper de les dones en la indústria del videojoc.
Algunes d'aquestes bones i mediàtiques notícies ja us les hem explicat aquí:
En aquesta ocasió FEMPower UP Sant Feliu ha estat identificada com a bona pràctica a l'Informe CIMA 2022. Aquest "Estudi sobre els estereotips, rols i relacions de gènere: diagnòstic i solucions per promoure canvis a la indústria del videojoc" ha estat impulsat per l'Associació de Dones Cineastes i de Mitjans Audiovisuals (CIMA) per analitzar la situació de les dones en la indústria del videojoc, i realitzat per l'Associació Cultural Arsgames en concret les seves autores han estat Eurídice Cabañes, Luca Carrubba, Clara Hernández Navarro i Deborah López Rivas.
CIMA impulsa aquest informe per analitzar la situació de les dones a la indústria del videojoc, en què es reflecteixen la realitat respecte a la igualtat, l'assetjament i l'àmbit laboral, entre altres temes essencials. L'estudi és un diagnòstic detallat de l'estat de la indústria del videojoc a Espanya, una anàlisi del medi i un compendi de casos i guies de bones pràctiques per a les empreses del sector.
La presentació de l'informe va comptar amb les representants de CIMA, Susana Guardiola (Delegada a Catalunya) i Alba González de Molina (Directora Gerent) i dues de les autores, Clara Hernández (Sociòloga) i Eurídice Cabañes (codirectora d'ArsGames). Després de la presentació, es va portar a terme la taula rodona amb convidades i un networking.
L'equip tècnic de Sant Feliu Innova com a promotors de FEMPower UP, i en representació d'Alexandra Samper la coordinadora de l'acceleradora/incubadora i component de l'associació Totes Som Futur, va assistir presencialment a la taula rodona posterior a la presentació de l'Informe CIMA 2022.
L'esdeveniment es va emmarcar a les trobades mensuals de l'Associació de desenvolupadors de videojocs de Catalunya (Devicat) que acull el Disseny Hub Barcelona.
Aquest informe, que s'ha fet a partir dues enquestes, una entre les empreses del sector i una altra entre estudiants, ens mostra que el percentatge de dones que treballa en les empreses d'aquest sector és del 40%. Les tasques que desenvolupen les dones dins d'aquestes empreses són de recursos humans, màrqueting i producció, mentre que els homes ocupen els llocs dedicats a l'art, l'animació, so/música, disseny i programació. El 40% de les empreses del sector no tenen protocols d'assetjament i/o discriminació.
Per altra banda, aquest informe també es centra en l'assetjament que reben les dones en el món dels videojocs. Així, les dones que participen en videojocs multi jugador en línia pateixen violència constantment, el 59% de les jugadores amaguen el seu gènere per evitar l'assetjament i el 77% de les dones pateix algun tipus de comportament no desitjat mentre juga.
Pel que fa a la igualtat, l'estudi també remarca que els personatges masculins apareixen a més de la meitat de les produccions, i les dones amb prou feines en el 16% dels continguts.
Després de la presentació de l'informe va tenir lloc una taula rodona per parlar sobre els reptes i les oportunitats per crear una indústria dels videojocs sostenible i inclusiva amb Mariona Valls Porta, cofundadora i directora d'art de Mango Protocol, Pablo Muiño i Ester Francisco, representants de FEM Power UP Sant Feliu, Fem Devs, i Sonia Herrera, doctora en Comunicació Audiovisual i Publicitat, especialitzada en estudis feministes.
A la seves intervencions Ester Francisco, AODL de transformació digital i promoció de l'atracció de sectors productius emergents de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, va destacar iniciatives concretes de FEMPower UP Sant Feliu, com l'acompanyament psicoemocional i psicoterapèutic a càrrec de professionals de l'àmbit de la psicologia de l'associació Totes Som Futur complementari a les tutories de coneixement a l'acceleradora/incubadora, o altres de l'ecosistema de Sant Feliu Innova, com el Punt LILA del Centre d'Alt Rendiment HERON Sant Feliu, el qual actua com un entorn segur i receptor de denúncies d'abusos i agressions verbals de les que són víctimes jugadores d'e-sports i usuàries de plataformes digitals com Twitch i Youtube. El Punt Lila del CAR Heron Sant Feliu amb la col·laboració del seu partner NZXT valida les denúncies i les trasllada a propietaris de videojocs com ara RIOT Games (League of Legends, Valorant?) els quals s'encarreguen de prendre mesures contra els usuaris abusadors.
FEMPower UP Sant Feliu va ser la primera incubadora de videojocs amb perspectiva de gènere a nivell de tot l'estat, promoguda pel programa Sant Feliu Innova de l'Ajuntament de Sant Feliu, mitjançant el projecte municipal de validació de prototips d'innovació urbana "Social Urban Lab", juntament amb diferents actors locals i agents metropolitans i estatals que van co-crear el prototip d'aquesta acceleradora/incubadora, amb l'impuls de Tecnocampus (Universitat Pompeu Fabra) i l'organització i coordinació de l'associació Totes Som Futur i d'Alexandra Samper.
FEMPower UP ha comptat també amb el suport de l'Asociación Española de Videojuegos (AEVI), l'Asociación Española de Empresas Productoras y Desarrolladoras de Videojuegos (DEV), "The videogame incubation program in Barcelona" GameBCN, Level UP (Game Dev HUB), Out of the Blue Games, Imagnosis, Stega Studio i Make Good Art Agency.
FEMPower UP Sant Feliu i PowerUP Sant Feliu són dos programes llançadora d'emprenedoria de base tecnològica, centrades en el sector econòmic del desenvolupament dels videojocs que, juntament, amb el Centre d'Alt Rendiment en esports electrònics HERON Sant Feliu, conformen el projecte "GaMedia". El projecte "GaMedia i el pol d'innovació digital" consisteix en l'impuls del sector d'activitat econòmica creativa digital local com a Digital Innovation Hub (DIH) i molt basat en l'economia taronja, o creativa, digital com un sector econòmic tractor estratègic a Sant Feliu de Llobregat. S'orienta a una missió de transformació econòmica de la ciutat de Sant Feliu de Llobregat on, determinats àmbits d'especialització i investigació (videojocs i gamificació, eSports, audiovisual, RV/RA i continguts digitals i media, software, màrqueting digital, impressió 3D...), conformen un pol d'innovació i desenvolupament.
Benvingudes i benvinguts a Sant Feliu, la ciutat de l'economia taronja.
"Aquesta acció està subvencionada pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya i FSE en el marc dels Programes de suport al desenvolupament local".
"Aquesta acció està subvencionada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona dins del Pla "ApropAMB" i del programa "Suport a les Xarxes d'Activitat econòmica del Municipi - Emprèn i innova en Femení".
Notícies relacionades: