Soterrament

01/10/2016 14:02:12

Idioma

Identificació

Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

CERCA

Menú superior

Menú principal

Soterrament

Contingut de la pàgina

Soterrament

Soterrament

El soterrament de la via fèrria ha estat una reivindicació històrica a Sant Feliu de Llobregat des de l’any 1980, que es basa fonamentalment en raons de seguretat per a la ciutadania i en la millora de les línies de Rodalies de Barcelona. El projecte constructiu del soterrament està redactat i acabat des del 2009, validat pel Ministeri de Foment i pressupostat en 120,8 milions d'euros. A més, està contemplat al Pla Director d’Infraestructures 2011-2020 i forma part de les actuacions de la Xarxa Ferroviària Estatal.

Per què cal soterrar les vies del tren? Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • Una de les principals raons és l'elevada perillositat que comporta el creuament del pas a nivell, com ho demostren els nombrosos accidents mortals que s'han produït a Sant Feliu al llarg de la història. Unes 10.000 persones travessen a peu el pas a nivell cada dia.
  • El soterrament permetrà també la millora de les freqüències de les línies R1 i R4 de Rodalies de Barcelona des de L’Hospitalet de Llobregat i fins a El Vendrell. El pas a nivell està tancat actualment 50 minuts de cada hora.
  • Amb el soterrament, es millorarà la mobilitat de les persones i els vehicles, afavorint la cohesió social de la ciutat.
  • També permetrà la reducció de la contaminació acústica i ambiental. Actualment circulen cada dia uns 150 trens per la línia ferroviària que travessa la ciutat.
  • Millorarà el servei d’autobusos urbans i interurbans, que podran fer recorreguts més curts i eficients, ja que ara es veuen forçats a evitar el pas a nivell.

Què preveu el projecte?Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • El projecte preveu el soterrament complet de les vies del tren en tot el terme municipal de Sant Feliu, des de la riera de Pahïssa fins a la carretera de la Sànson.
  • L'actuació es desenvolupa sobre una longitud total de 2.955 metres, dels quals 1.545 són soterrats. El traçat comença a tocar amb el carrer Agricultura, dins la zona industrial de Sant Feliu, i finalitza al seu pas per l'autovia B-23, dins el terme municipal de Sant Joan Despí.
  • L’obra s'executarà mitjançant un túnel en mina i amb l’ús de pantalles per reduir les molèsties a la ciutadania i evitar la instal·lació de vies provisionals. L'execució del soterrament es preveu que duri uns 3 anys.
  • Durant les obres s'habilitarà una estació provisional per no interrompre el servei ferroviari a la ciutat. L'estació definitiva serà soterrada i estarà en un lloc molt proper a l'estació que existeix actualment.
  • Un cop finalitzades les obres de soterrament es recuperarà una àrea de 120.000 m2 de sòl al mig de la ciutat. Es disposarà d’un espai urbà d'uns 52.000 m2 que conformarà una gran avinguda que tindrà una amplada mínima de 40 metres.

Història del soterramentPuja a l'inici d'aquesta pàgina

La següent cronologia recull els moments clau del procés que es va iniciar el mes de febrer de 1980 per reivindicar el soterrament a la ciutat.

 

Anys 80Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • El 14 de febrer de 1980: El ple de l'Ajuntament de Sant Feliu aprova l'inici de l'estudi de supressió del pas a nivell. Era el començament d'un llarg procés.
  • Any 1984: La DGT realitza un projecte de traçat de soterrament que no resol els dos problemes tècnics principals: les travessies de les rieres de la Salut i Pahissa.
  • Any 1988: Renfe encarrega a la seva enginyeria un nou projecte de traçat de soterrament que no resol els inconvenients d'altres anteriors.

 

Anys 90Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • 20 d'octubre de 1994: En el ple de l'Ajuntament s'acorda entre tots els grups polítics municipals engegar la campanya ciutadana “Soterrament, ara!”.
  • 29 de novembre de 1994: Una delegació de la ciutat encapçalada per l'alcalde, Francesc Baltasar, lliura les 20.742 signatures aconseguides per la campanya "Soterrament, ara!" al delegat del Govern a Catalunya, Miquel Solans.
  • Novembre 1996: El Ministeri de Foment inclou una partida de 100 milions de pessetes en els Pressupostos Generals de l'Estat de l'any 1997 per a la redacció del projecte constructiu del soterrament.
  • Octubre de 1998: El Ministeri de Foment treu a concurs la redacció del projecte executiu del soterrament.

 

Mandat 1999-2003Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • Maig-juny 2000: L'Ajuntament presenta al·legacions al projecte del Ministeri de Foment per tal de garantir la connexió nord-sud de la ciutat.
  • Novembre 2000: El Govern central destina una partida plurianual de 1.500 milions de pessetes, la tercera part del cost previst, per al soterrament en els Pressupostos Generals de l'Estat del 2001.
  • 18 d'octubre de 2001: Veïns del barri de La Salut i l'Associació de Veïns del barri Falguera constitueixen la Plataforma Pro Soterrament Complet.
  • Novembre 2001: L'Ajuntament proposa un conveni a tres bandes entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i el Govern local per finançar el soterrament.
  • 30 de maig 2002: El ple de l'Ajuntament aprova per unanimitat la realització d'una consulta a la ciutadania sobre el finançament de l'obra i la urbanització de l'espai lliure.
  • Desembre 2002: L'alcalde de Sant Feliu, Àngel Merino, i la portaveu del grup municipal del PP, Luisa Saiz, es reuneixen amb el ministre de Ciència i Tecnologia, Josep Piqué, per avançar en el soterrament.

 

Període 2003-2009Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • Febrer 2005: Es crea l'Oficina Tècnica Coordinadora del Soterrament.
  • 15 de juny de 2006: L'alcalde de Sant Feliu, Juan Antonio Vázquez, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, signen l'acord que permetrà per fi soterrar la via fèrria que passa per la ciutat.

Veure la notícia

  • Del 16 de juny 2006 al 7 de novembre 2007: Se celebren 6 reunions de la Ponència Unitària per al soterrament, integrada per tots els grups polítics municipals.
  • De desembre de 2006 a desembre 2007: Procés de participació ciutadana del soterrament i la transformació de la ciutat.
  • De març a maig de 2008: Exposició itinerant sobre el projecte del soterrament.

Veure la notícia

  • 18 de febrer de 2009: El Ministeri de Foment aprova provisionalment i sotmet a informació pública “l’Estudi Informatiu d’alternatives d’integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat” (BOE, 18 de febrer de 2009).

Veure la notícia

 

Període 2010-2011Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • 10 de febrer de 2010: El Ministeri de Foment aprova l’expedient d’Informació Pública i Audiència a les administracions de “l’Estudi Informatiu d’alternatives d’integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat” (B.O.E. del 22 de febrer de 2010).
  • 2 de desembre de 2010: Tots els grups polítics amb representació a l’Ajuntament exigeixen al Ministeri de Foment la licitació del soterrament.

Veure la notícia

  • 16 de març de 2011: El secretari d’Estat d’Infraestructures, Víctor Morlán, l’alcaldessa de Sant Feliu, Lourdes Borrell, el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, i el director general d’Estructures Ferroviàries, Carlos María Juárez, es reuneixen a Sant Feliu per reafirmar el compromís de les tres administracions de dur a terme el soterrament.

Veure la notícia

 

Període 2011-2012Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • 2 de novembre de 2011: L’alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, i els portaveus dels grups municipals d’ICV-EUiA-ISF, CiU, PSC i PP i del responsable local d’ERC, es reuneixen al Parlament per reclamar l’execució del soterrament i demanar el suport unitari dels grups parlamentaris catalans.

Veure la notícia

  • 12 de desembre de 2011: Reunió entre representants de l’Ajuntament i la Generalitat per posar les bases que permetin la redacció d’un nou conveni entre ambdues administracions.
  • 8 de febrer de 2012: Representants de l'Ajuntament demanen a la Generalitat la inclusió del soterrament en el marc del Pla de Rodalies 2011-2015 que el Ministeri de Foment ha de dur a terme per a la millora de la xarxa ferroviària metropolitana de la capital catalana.

Veure la notícia

  • Febrer de 2012: L’Ajuntament adreça a les alcaldies dels municipis amb estació de tren de la línia R4 de Rodalies una proposta perquè els seus plens aprovin una moció de suport al soterrament i demanin la millora de les freqüències de trens a la línia R4.
  • 18 abril 2012: La Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya aprova una resolució presentada per representants polítics d'ICV-EUiA, CiU, PSC, PP i ERC per reclamar la licitació del soterrament.

Veure la notícia

  • 19 abril 2012: La Junta de Portaveus de l'Ajuntament presenta una esmena conjunta als Pressupostos Generals de l'Estat perquè s'inclogui el soterrament en els comptes de 2012.

Veure la notícia

  • Juliol de 2012: Fins ara s'han aprovat mocions de suport al soterrament en els ajuntaments de Castellbisbal, Cornellà, Martorell, Molins de Rei, El Papiol, Sant Joan Despí, Subirats i El Vendrell, i també als consells comarcals del Baix Llobregat, l’Alt Penedès i el Baix Penedès.
  • 13 juliol de 2012: El Pla Director d'Infraestructures (PDI) 2011-2020, aprovat pel Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità, recull el compromís i el finançament del soterrament. El programa de la xarxa ferroviària estatal incorpora el soterrament en les inversions de l'Estat en el Pla d'Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015.

Veure la notícia

  • 24 d’octubre de 2012: Reunió entre representants de l’Ajuntament al Congrés dels Diputats amb els cinc grups de la Cambra per reivindicar el soterrament.

Veure la notícia

 

Període 2013-2016Puja a l'inici d'aquesta pàgina

  • 13 de gener de 2014: L'empresa Adif anuncia que instal·larà dos ascensors a l'estació de tren de Sant Feliu i prolongarà les andanes amb l'objectiu de millorar la seguretat i les condicions d'accessibilitat de les persones usuàries del servei. L'acció s'inclou en el Pla especial d'actuació de Rodalies 2013-2016.

Veure la notícia

  • 24 de març de 2014: En el ple de l'Ajuntament s'aprova amb el vot favorable de totes les forces polítiques una moció per formular al·legacions al document preliminar del Pla d'Infraestructures, transport i habitatge (Pitvi) 2012-2014 del Ministeri de Foment.
  • 24 d’octubre de 2014: La Junta de Portaveus de l'Ajuntament de Sant Feliu, integrada per tots els grups municipals (ICV-EUiA-ISF, PSC, CiU i PP), amb el suport d'ERC, proposa de manera unitària demanar al Govern de l'Estat la inclusió del projecte de soterrament de les vies a la ciutat en els Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2015. L'esmena ha estat presentada al registre general del Congrés dels Diputats, juntament amb una moció ratificada al ple d'octubre.
  • 5 de maig de 2015: La resolució del secretari d’Estatconfirma que el PITVI no contempla aportacions econòmiques de l’Estat per assumir les obres de soterrament de Sant Feliu de Llobregat.
  • 30 de juny de 2015: Decret d’alcaldia amb el requeriment administratiu previ al contenciós, sol·licitant al Ministeri de Foment i al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, perquè convoquin la Comissió de seguiment del soterrament i que el Ministeri de Foment aclareixi en quina situació el troba el conveni en relació al PITVI.
  • 1 de juliol de 2015: L’alcalde, Jordi San José, i la regidora del PP, Elisabet Ortega, s’entrevisten amb el subdelegat del Govern a Catalunya, Emili Ablanedo, per reclamar el compliment del conveni per al soterrament de la línia ferroviària, signat amb el Ministeri de Foment de l’Estat i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de Catalunya el 15 de juny de 2006.
  • 29 de setembre de 2015: Al ple ordinari de setembre la Junta de Portaveus presenta una moció en què sol·licita la inclusió del soterrament de la via als Pressupostos Generals de l'Estat corresponents al 2016.
  • 9 de març de 2016: El grup parlamentari Podem-En Comú Podem-En Marea registra al Congrés dels Diputats una Proposició no de Llei sobre el soterrament de les vies de Renfe al seu pas per Sant Feliu, en la qual s’insta el Govern central a establir els mecanismes pressupostaris necessaris per licitar al més aviat possible les obres.
  • 10 de març de 2016: L’alcalde de Sant Feliu, Jordi San José,participa en un acte organitzat per l’Ajuntament de Montcada i Reixac per reivindicar el soterrament de les vies de tren en aquest municipi. Jordi San José assisteix a l’homenatge a les víctimes del tren, que a Montcada arriben a 166 persones, per expressar la seva solidaritat amb aquesta ciutat que pateix una situació similar a la de Sant Feliu i donar suport a la seva alcaldessa, Laura Campos. L’acte va comptar també amb la presència de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, així com de diputats i diputades al Congrés i al Parlament de Catalunya de diverses formacions polítiques.
  • 27 d’abril de 2016: L’alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, acompanyat per diferents regidors i regidores de l’Ajuntament, participa en una manifestació a Montcada i Reixac per reclamar el soterrament de la línia de tren al seu pas per aquest municipi. Amb aquest gest, Sant Feliu se solidaritza amb Montcada i fa front comú amb aquesta ciutat del Vallès Occidental per exigir al Govern central el soterrament de les vies. La manifestació va congregar més de 2.000 persones que van recórrer a peu diferents carrers de la ciutat, passant pels dos passos a nivell del municipi, fins arribar a les portes de l’Ajuntament de Montcada.
  • 4 de maig de 2016: En el marc de les xerrades prèvies al Congrés El Baix Llobregat a Debat, el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat organitza a Sant Andreu de la Barca la conferència “Les infraestructures que travessen el Baix Llobregat”, on els ponents manifesten que “la supressió del pas a nivell de Renfe al municipi de Sant Feliu és una prioritat absoluta i immediata, perquè afecta en primer lloc la seguretat de les persones, a la cohesió territorial d’un municipi i a l’eficiència del transport de rodalies i a la freqüència de la circulació de trens.”
  • 17 de maig de 2016: L'alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, participa a Madrid a la reunió de constitució de la Comissió de seguiment del protocol signat el 2006 entre el Ministeri de Foment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Sant Feliu per al soterrament de les vies. Per part de l’Ajuntament de Sant Feliu assisteixen també Lídia Muñoz, Primera Tinent d’Alcalde, presidenta de l’Àrea de Territori, Sostenibilitat i Activitat Econòmica; Josep Maria Rañé, Quart Tinent d’Alcalde, regidor delegat de Planejament; i Xavier Alegre, portaveu de la Comissió de Foment del Senat. Per part de la Generalitat de Catalunya participen Xavier Flores, director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, i David Prat, subdirector general d’Infraestructures de Transport Terrestre. Del Ministeri de Foment intervé Manuel Niño, secretari general d’Infraestructures, entre altres.

 

Jump to ObjectExecute action