Soterrament

22/10/2014 08:18:55

Idioma

Identificació

CERCA

Menú superior

Menú principal

Soterrament

Coneix la ciutat

Coneix la ciutat

Contingut de la pàgina

Soterrament
 
Soterrament 
 
El soterrament de la via fèrria ha estat una reivindicació històrica a Sant Feliu de Llobregat des de l’any 1980, que es basa fonamentalment en raons de seguretat per a la ciutadania i en la millora de les línies de Rodalies de Barcelona. El projecte constructiu del soterrament està redactat i acabat des del 2009, validat pel Ministeri de Foment i pressupostat en 120,8 milions d'euros. A més, està contemplat al Pla Director d’Infraestructures 2011-2020 i forma part de les actuacions de la Xarxa Ferroviària Estatal. 
 
Per què cal soterrar les vies del tren?Puja a l'inici d'aquesta pàgina
  • Una de les principals raons és l'elevada perillositat que comporta el creuament del pas a nivell, com ho demostren els nombrosos accidents mortals que s'han produït a Sant Feliu al llarg de la història. Unes 10.000 persones travessen a peu el pas a nivell cada dia.
  • El soterrament permetrà també la millora de les freqüències de les línies R1 i R4 de Rodalies de Barcelona des de L’Hospitalet de Llobregat i fins a El Vendrell. El pas a nivell està tancat actualment 50 minuts de cada hora.
  • Amb el soterrament, es millorarà la mobilitat de les persones i els vehicles, afavorint la cohesió social de la ciutat.
  • També permetrà la reducció de la contaminació acústica i ambiental. Actualment circulen cada dia uns 150 trens per la línia ferroviària que travessa la ciutat.
  • Millorarà el servei d’autobusos urbans i interurbans, que podran fer recorreguts més curts i eficients, ja que ara es veuen forçats a evitar el pas a nivell.
 
 
Què preveu el projecte?Puja a l'inici d'aquesta pàgina
  • El projecte preveu el soterrament complet de les vies del tren en tot el terme municipal de Sant Feliu, des de la riera de Pahïssa fins a la carretera de la Sànson.
  • L'actuació es desenvolupa sobre una longitud total de 2.955 metres, dels quals 1.545 són soterrats. El traçat comença a tocar amb el carrer Agricultura, dins la zona industrial de Sant Feliu, i finalitza al seu pas per l'autovia B-23, dins el terme municipal de Sant Joan Despí.
  • L’obra s'executarà mitjançant un túnel en mina i amb l’ús de pantalles per reduir les molèsties a la ciutadania i evitar la instal·lació de vies provisionals. L'execució del soterrament es preveu que duri uns 3 anys.
  • Durant les obres s'habilitarà una estació provisional per no interrompre el servei ferroviari a la ciutat. L'estació definitiva serà soterrada i estarà en un lloc molt proper a l'estació que existeix actualment.
  • Un cop finalitzades les obres de soterrament es recuperarà una àrea de 120.000 m2 de sòl al mig de la ciutat. Es disposarà d’un espai urbà d'uns 52.000 m2 que conformarà una gran avinguda que tindrà una amplada mínima de 40 metres.
 
 
Història del soterramentPuja a l'inici d'aquesta pàgina

La següent cronologia recull els moments clau del procés que es va iniciar el mes de febrer de 1980 per reivindicar el soterrament a la ciutat.

 
 
Anys 80Puja a l'inici d'aquesta pàgina
  • El 14 de febrer de 1980: El ple de l'Ajuntament de Sant Feliu aprova l'inici de l'estudi de supressió del pas a nivell. Era el començament d'un llarg procés.
  • Any 1984: La DGT realitza un projecte de traçat de soterrament que no resol els dos problemes tècnics principals: les travessies de les rieres de la Salut i Pahissa.
  • Any 1988: Renfe encarrega a la seva enginyeria un nou projecte de traçat de soterrament que no resol els inconvenients d'altres anteriors.
 
 
Anys 90Puja a l'inici d'aquesta pàgina
  • 20 d'octubre de 1994: En el ple de l'Ajuntament s'acorda entre tots els grups polítics municipals engegar la campanya ciutadana “Soterrament, ara!”.
  • 29 de novembre de 1994: Una delegació de la ciutat encapçalada per l'alcalde, Francesc Baltasar, lliura les 20.742 signatures aconseguides per la campanya "Soterrament, ara!" al delegat del Govern a Catalunya, Miquel Solans.
  • Novembre 1996: El Ministeri de Foment inclou una partida de 100 milions de pessetes en els Pressupostos Generals de l'Estat de l'any 1997 per a la redacció del projecte constructiu del soterrament.
  • Octubre de 1998: El Ministeri de Foment treu a concurs la redacció del projecte executiu del soterrament.
 
 
Mandat 1999-2003
Puja a l'inici d'aquesta pàgina
  • Maig-juny 2000: L'Ajuntament presenta al·legacions al projecte del Ministeri de Foment per tal de garantir la connexió nord-sud de la ciutat.
  • Novembre 2000: El Govern central destina una partida plurianual de 1.500 milions de pessetes, la tercera part del cost previst, per al soterrament en els Pressupostos Generals de l'Estat del 2001.
  • 18 d'octubre de 2001: Veïns del barri de La Salut i l'Associació de Veïns del barri Falguera constitueixen la Plataforma Pro Soterrament Complet.
  • Novembre 2001: L'Ajuntament proposa un conveni a tres bandes entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i el Govern local per finançar el soterrament.
  • 30 de maig 2002: El ple de l'Ajuntament aprova per unanimitat la realització d'una consulta a la ciutadania sobre el finançament de l'obra i la urbanització de l'espai lliure.
  • Desembre 2002: L'alcalde de Sant Feliu, Àngel Merino, i la portaveu del grup municipal del PP, Luisa Saiz, es reuneixen amb el ministre de Ciència i Tecnologia, Josep Piqué, per avançar en el soterrament.
 
 
Període 2003-2009
Puja a l'inici d'aquesta pàgina
  • Febrer 2005: Es crea l'Oficina Tècnica Coordinadora del Soterrament.
  • 15 de juny de 2006: L'alcalde de Sant Feliu, Juan Antonio Vázquez, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, signen l'acord que permetrà per fi soterrar la via fèrria que passa per la ciutat.

Veure la notícia

  • Del 16 de juny 2006 al 7 de novembre 2007: Se celebren 6 reunions de la Ponència Unitària per al soterrament, integrada per tots els grups polítics municipals.
  • De desembre de 2006 a desembre 2007: Procés de participació ciutadana del soterrament i la transformació de la ciutat.
  • De març a maig de 2008: Exposició itinerant sobre el projecte del soterrament.

Veure la notícia

  • 18 de febrer de 2009: El Ministeri de Foment aprova provisionalment i sotmet a informació pública “l’Estudi Informatiu d’alternatives d’integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat” (BOE, 18 de febrer de 2009).

Veure la notícia

 
 
Període 2010-2011
Puja a l'inici d'aquesta pàgina
  • 10 de febrer de 2010: El Ministeri de Foment aprova l’expedient d’Informació Pública i Audiència a les administracions de “l’Estudi Informatiu d’alternatives d’integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat” (B.O.E. del 22 de febrer de 2010).
  • 2 de desembre de 2010: Tots els grups polítics amb representació a l’Ajuntament exigeixen al Ministeri de Foment la licitació del soterrament.

Veure la notícia

  • 16 de març de 2011: El secretari d’Estat d’Infraestructures, Víctor Morlán, l’alcaldessa de Sant Feliu, Lourdes Borrell, el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, i el director general d’Estructures Ferroviàries, Carlos María Juárez, es reuneixen a Sant Feliu per reafirmar el compromís de les tres administracions de dur a terme el soterrament.

Veure la notícia

 
 
Període 2011-2012
Puja a l'inici d'aquesta pàgina
  • 2 de novembre de 2011: L’alcalde de Sant Feliu, Jordi San José, i els portaveus dels grups municipals d’ICV-EUiA-ISF, CiU, PSC i PP i del responsable local d’ERC, es reuneixen al Parlament per reclamar l’execució del soterrament i demanar el suport unitari dels grups parlamentaris catalans.

Veure la notícia

  • 12 de desembre de 2011: Reunió entre representants de l’Ajuntament i la Generalitat per posar les bases que permetin la redacció d’un nou conveni entre ambdues administracions.
  • 8 de febrer de 2012: Representants de l'Ajuntament demanen a la Generalitat la inclusió del soterrament en el marc del Pla de Rodalies 2011-2015 que el Ministeri de Foment ha de dur a terme per a la millora de la xarxa ferroviària metropolitana de la capital catalana.

Veure la notícia

  • Febrer de 2012: L’Ajuntament adreça a les alcaldies dels municipis amb estació de tren de la línia R4 de Rodalies una proposta perquè els seus plens aprovin una moció de suport al soterrament i demanin la millora de les freqüències de trens a la línia R4.
  • 18 abril 2012: La Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya aprova una resolució presentada per representants polítics d'ICV-EUiA, CiU, PSC, PP i ERC per reclamar la licitació del soterrament.

Veure la notícia

  • 19 abril 2012: La Junta de Portaveus de l'Ajuntament presenta una esmena conjunta als Pressupostos Generals de l'Estat perquè s'inclogui el soterrament en els comptes de 2012.

Veure la notícia

  • Juliol de 2012: Fins ara s'han aprovat mocions de suport al soterrament en els ajuntaments de Castellbisbal, Cornellà, Martorell, Molins de Rei, El Papiol, Sant Joan Despí, Subirats i El Vendrell, i també als consells comarcals del Baix Llobregat, l’Alt Penedès i el Baix Penedès.
  • 13 juliol de 2012: El Pla Director d'Infraestructures (PDI) 2011-2020, aprovat pel Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità, recull el compromís i el finançament del soterrament. El programa de la xarxa ferroviària estatal incorpora el soterrament en les inversions de l'Estat en el Pla d'Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015.

Veure la notícia

  • 24 d’octubre de 2012: Reunió entre representants de l’Ajuntament al Congrés dels Diputats amb els cinc grups de la Cambra per reivindicar el soterrament.

Veure la notícia

  • 13 de gener de 2014: L'empresa Adif anuncia que instal·larà dos ascensors a l'estació de tren de Sant Feliu i prolongarà les andanes amb l'objectiu de millorar la seguretat i les condicions d'accessibilitat de les persones usuàries del servei. L'acció s'inclou en el Pla especial d'actuació de Rodalies 2013-2016.

          Veure la notícia

  • 27 de març de 2014: En el ple de l'Ajuntament s'aprova amb el vot favorable de totes les forces polítiques una moció per formular al·legacions al document preliminar del Pla d'Infraestructures, transport i habitatge (Pitvi) 2012-2014 del Ministeri de Foment.