Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
17/10/2019 07:32:13

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

Sant Feliu Innova
Formació digital

Sant Feliu Innova - Formació digital

24/05/2019
Lectures: 593
Trobada de la Xarxa Punt TIC: De l'alfabetització digital a la innovació social ciutadana

El dijous 24 de maig, va tenir lloc la quarta trobada de la Xarxa Punt TIC a CO-Innova Sant Feliu. La jornada va estar co-organitzada per la Oficina Tècnica de la Xarxa Punt TIC de la Generalitat i l'Ajuntament de Sant Feliu de la mà de Sant Feliu Innova. Va reunir a persones dinamitzadores i diferents agents de la Xarxa Punt TIC en un espai per compartir experiències i generar sinergies sobre la innovació social i la transformació digital. A més a més, es van donar a conèixer les iniciatives que s'han dut a terme al Punt TIC de Sant Feliu de Llobregat.

La jornada va començar amb una visita institucional a les instal·lacions de l'edifici CO-Innova, tot seguit de la benvinguda institucional per part de Josep Maria Rañé, president de l'Àrea de Govern Obert i Serveis Generals i Joana Barbany, Directora General de Societat Digital de la Generalitat. Rañé va destacar la transformació digital del Punt TIC dels darrers anys i per la seva banda, Barbany va garantir el suport del Govern al creixement dels Punt TIC com a agents locals d'innovació social digital.  

HÈLIX ADMINISTRACIÓ PÚBLICA 

L'hèlix Administració Pública començava amb Meritxell Pedreño i l'experiència del Code Club. Pedreño va ser co-fundadora de CRIDEM Educa, una entitat que va sorgir el 2014 amb l'objectiu potenciar la creativitat, la innovació, el desenvolupament i l'emprenedoria a la comunitat educativa a partir de les eines digitals. El juny de 2017 CRIDEM Educa va engegar el Code Club, un projecte d'iniciació a la programació per a nens i nenes de primària, amb la col·laboració de la Biblioteca Montserrat Roig i el suport de Sant Feliu Innova. 

També des de la col·laboració amb l'administració pública, Cristina Pareja, ex dinamitzadora del Punt TIC, col·laboradora de Sant Feliu Innova i actual treballadora social del Centre d'Acollida Mirabolà, va explicar el projecte d'alfabetització digital per a menors no acompanyats del Centre a través de cursos de formació personalitzada que permeten a aquests joves adquirir les competències digitals necessàries de cara al seu futur. "Els nois feien ús de les xarxes socials, com qualsevol jove, però necessitaven competències digitals més específiques, ja sigui en la seva formació, de cara a la recerca de feina o a fer un curriculum", sostenia Pareja. 

HÈLIX CIUTADANIA 

El Club de Makers Sant Feliu: ciutadania empoderada, va presentar el seu projecte de tecnologia i col·laboració ciutadana. Tal com el van descriure els seus representants, Francisco Sánchez, facilitador digital i Daniel Cruz, coordinador de la cooperativa de fabricació digital Tangencial, és un espai obert a la ciutadania que promou la cultura maker, les tècniques de fabricació digital i el DIY.  

Entre els seus projectes destaca la fabricació de la impresora 3D que el Club de Makers utilitza en els seus projectes com per exemple, la impressió del ninot de 'Nixi for children', recompensa de la campanya de crowfunding que el seu fundador Tomàs Lóbez (explorer de Sant Feliu Innova) està duent a terme molt exitosament. 

HÈLIX EMPRENEDORIA 

Alejandro Blanco, tècnic de Sant Feliu Innova, explica l'Urban Social LAB, un projecte que posa la ciutat com a territori de proves de diferents iniciatives. RSInnova, per exemple, va establir sinèrgies i col·laboracions entre empreses que cercaven millorar la seva Responsabilitat Social i persones emprenedores que volien testejar les seves idees. Amb l'Urban Social LAB també hem ajudat a que els emprenedors de Explorer-Jóvenes con ideas puguin testejar els seus productes i serveis.  

HÈLIX COMUNITAT EDUCATIVA 

Les Activitats Educatives són un pilar fonamental a Sant Feliu Innova. En aquest sentit, Gemma Antolí, tècnica de Sant Feliu Innova, va explicar com les activitats STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathemathics) potencien la capacitat de pensar, idear i co-crear d'infants i jovent i fomenten l'empoderament tecnològic a través de la creativitat. 

Amb una mirada de gènere, Antolí afirmà que en l'actualitat les noies continuen sent una minoria en els estudis com l'enginyeria o la informàtica i en aquest sentit, les activitats STEAM ens ajuden ja que, faciliten el contacte de les noies amb la tecnologia des de ben petites i això les encoratja i motiva a triar carreres tecnològiques. 

Seguint amb l'hèlix educativa i el foment del talent femení, el Technovation Challenge d'enguany ha cercat motivar a nenes de 10 a 13 anys a crear un projecte amb base tecnològica que incorpori una millora social. Anna Castilla, mentora del projecte, va destacar l'empenta i l'energia de les nenes del Technovation, així com el seu propi aprenentatge personal. 

 

A banda de les ponències, els assistents van tenir un paper molt important a la jornada. El Roll Playing 'Algú ho havia de dir', a càrrec de Gemma Antolí i Pablo Muiño, va posar sobre la taula interrogants com: quin hauria de ser l'objectiu d'un Punt TIC, si cada municipi n'hauria de tenir-ne un o quina hauria de ser la formació reglada dels dinamitzadors i dinamitzadores digitals.  

En aquesta línia també la dinàmica col·lectiva final amb la col·laboració d'Antonio Collado, Anna Inglés, Arnau Serra i Pep Oliveras, va engrescar als assistents a reflexionar de manera activa sobre els espais ideals, el contingut, la maquinària i els perfils i competències dels dinamitzadors/es d'un Punt TIC

El tècnic de la Direcció General de Societat Digital de la Generalitat, Ricard Benítez, va recollir les conclusions finals de l'activitat col·lectiva. Dels quatre eixos treballats, l'espai físic no es va considerar un factor decisiu, van coincidir que havia de ser més virtual, obert i versatil, aprofitant els espais que ja existeixen al territori i cercant primer construir la comunitat, generar les idees i els projectes per després definir l'espai.
De la mateixa manera, pel que fa a maquinària es va apostar per sistemes de cessió en xarxa i per part d'empreses col·laboradores, pel programari lliure, la robòtica o els dispositius adaptats. A nivell de continguts es va concloure que els Punt TIC haurien de ser transversals, intergeneracionals i que aconsegueixin implicar la ciutadania i empoderar-la fomentant el pensament crític. Per la seva banda, els dinamitzadors/es digitals haurien de comptar amb formació tecnològica, social, cultural i amb perspectiva de gènere; i treballar les competències d'empatia, motivació i capacitat de comunicar més enllà del perfil tecnològic.

"Els punts TIC són un laboratori per a la ciutadania, una eina que genera ecosistema i comunitat des d'on ajudar a democratitzar l'accés a la tecnologia, a la innovació social i a la generació de sinergies ciutadanes"

ENVIAR PER EMAILCancel·lar enviament de correu
* Camps obligatoris
Enviar