Sant Feliu posa la primera pedra del que serà el seu primer museu virtual fruit del projecte "Sant Feliu Immersiu: Museu d'experències de Cultura digital".
- En primer lloc, a què ens referim amb el terme cultura digital?
Quan parlem de cultura digital ens referim a les creacions, produccions o manifestacions artístiques relacionades amb el món digital i la tecnologia. En aquest sentit, la cultura digital pretén aglutinar totes les interseccions possibles entre llenguatges artístics tradicionals i les eines del món digital, que donen com a resultat mutacions innovadores de les formes expressives clàssiques. La interactivitat, la immediatesa o la simultaneïtat també són trets definitoris de la cultura digital, que aporten a la cultura una especial capacitat per a la participació i la difusió.
I per què fer servir la tecnologia immersiva a un museu? La creació artística immersiva envolta el públic i el fa sentir completament implicat en l'experiència. D'aquesta manera, l'espectador no només mira l'obra, sinó que passa a formar-ne part i utilitza altres sentits més enllà del de la vista. L'art immersiu té diverses manifestacions, però sempre busca que el públic es vegi totalment involucrat en allò que està passant.
- D'on surt aquesta idea de creació d'un museu immersiu a Sant Feliu?
Han estat diversos els factors per conceptualitzar i crear aquest Museu Immersiu local, en concret aquest projecte:
a) Es va començar a gestar a l'any 2021 quan l'artista resident i membre de la nostra xarxa d'emprenedors innovadorxs "INnòmades", Pamela Briones, va dissenyar i crear 8 representacions artístiques en forma d'imatges de dones referents locals i internacionals en diferents àmbits i temps històrics que són exemple d'empoderament i lluita femenina. Entre elles es troben la poetessa Joana Raspall, la santfeliuenca processada per bruixeria Blanca Bardiera i altres figures internacionals com ara Marie Curie, Hipatia d'Alexandria, Hedy Lamarr, Ada Lovelace, Amelia Earhart i Rosalind Franklin. Aquestes representacions en retrat van acabar esdeveniment vuit quadres de figures femenines referents locals i internacionals.
Aquestes obres actualment es troben de forma permanent instal·lades a l'edifici CO-Innova (Torre del Roser) i també van formar part, el passat mes de juny de 2023, de la iniciativa impulsada per un grup d'artistes locals anomenada "Circuit d'Art" on durant vuit dies, la ciutadania va recórrer la ciutat, visitant i descobrint els diversos espais que van acollir l'obra de més de 30 artistes santfeliuencs.
b) Per una altra banda, la visita al Novembre de 2022 de Marisol López, Directora General d'innovació i cultura digital del Departament de Cultura, i la Consellera de Cultura Natàlia Garriga també van contribuir a la gestació i el plantejament real de la idea del Museu Immersiu de Sant Feliu. Ambdues, van ressaltar l'aposta del Govern de la Generalitat per la cultura digital i les expressions artístiques relacionades amb el món digital i la tecnologia, on hi tindria cabuda un projecte com el de la recopilació de totes aquestes obres artístiques (físiques i digitals) d'autors i autores locals de cultura digital a la Torre del Roser.
c) També Pablo Muiño, com a Cap del programa municipal d'innovació de l'Ajuntament, va ser part activa a la 2a taula de treball del Pla de Cultura Digital, on es va iniciar el Pla Nacional de Cultura Digital de la Generalitat de Catalunya 2025. Aquest pla estratègic refermat en el Pla de Govern, prioritzava l'elaboració d'un nou Pla de Cultura Digital 2025 de manera participativa per tots els actors interpel·lats: centres de recerca i creació, universitats, artistes, empreses, esdeveniments, etc. En aquella trobada de treball es van posar de manifest les diverses interseccions possibles entre llenguatges artístics tradicionals i les eines del món digital que se estaven donant a la ciutat i l'àrea metropolitana.
d) L'Agent d'ocupació i desenvolupament local (AODL) Ester Francisco, que anteriorment va participar en la creació i dinamització d'activitats emmarcades en la Festa Major 2022 del CatVers (entorn virtual creat pel Centre de Blockchain de Catalunya), va començar a idear el projecte consultant i recollint el feedback d'alguns actors locals del món de la cultura com ara Anabel López, figura de referència en aglutinar i dinamitzar l'àmbit artístic de la Biblioteca Montserrat Roig així com del Departament de Cultura de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, Anna Royo i César Lorenzo.
Tots aquests factors van ser claus per a la gènesi i el plantejament inicial d'aquest projecte el qual va acabar d'idear-se i definir-se gràcies al suport del Departament de Cultura de la Generalitat el qual va obrir una línia de subvencions per a projectes culturals que fan servir tecnologia immersiva, amb l'objectiu de fomentar la creació d'espais i experiències immersives arreu del territori com de continguts i experiències immersives en el benentès que incorporen la innovació i la tecnologia a les propostes i polítiques culturals del país. El projecte "Sant Feliu Immersiu: Museu d'experiències de cultural digital" està subvencionat pel Departament de Cultura de la Generalitat amb una concessió de 8.978 €.
- Què s'està portant a terme? Com va el desenvolupament del Museu Immersiu?
Doncs es compon de tres parts:
1) EL CONTENIDOR VIRTUAL: UN BESSÓ DIGITAL COM A PLATAFORMA DEL CONTINGUT DIGITAL INTERACTIU
Per una banda, consisteix en la creació d'un Museu virtual, creat i modelat en 3D per la desenvolupadora de videojocs i emprenedora INnòmada, Almudena Huete, juntament amb la col·laboració de l'especialista en entorns 3D Andrea Álvarez i del també INnòmada Francisco Sánchez. Aquest entorn immersiu virtual serà la representació de l'edifici de la Torre del Roser que es podrà visitar i interactuar amb els continguts mitjançant un ordinador o ulleres de realitat virtual.
Aquest model, està inspirat en el bessó digital creat amb el model BIM (Building Information Modeling) ja utilitzat en projectes anteriors com la sala creada a l'entorn virtual dissenyat pel Centre de Blockchain de Catalunya anomenat CatVers adaptant-lo i optimitzant-lo a una experiència immersiva.
Evidentment, l'edifici de la Torre del Roser també serà un repositori físic de les obres de cultura digital d'aquest Museu Immersiu.
2) EL CONTINGUT DIGITAL I FÍSIC: OBRES I EXPERIÈNCIES
L'objectiu d'aquest projecte és també apropar l'art físic i digital.
Per tant en aquest Museu conviuran obres i experiències, art físic i art digital.
2.1 OBRES VIRTUALS
A l'interior d'aquest espai immersiu (metavers) es podran viure dues experiències immersives:
- Correfoc Simulator VR Experience:
Una d'elles, és poder experimentar el joc del videojoc "Correfoc Simulator", creat per Roberto Serrano a la l "Power UP JAM Sant Feliu" de Llobregat, mitjançant ulleres de realitat Virtual.
Aquest creador ha treballat en l'adaptació d'aquest videojoc sobre l'imaginari tradicional de Sant Feliu, optimitzant-lo a l'ús de la realitat virtual (RV) amb la qual es podrà experimentar com es viu el correfoc, des de dins, i observant com les figures de la Garsa i el Drac persegueixen als participants.
Roberto Serrano, conjuntament amb Almudena Huete, coordinadora d'experiències del Museu Immersiu, han integrat aquesta experiència a l'entorn virtual per tal de poder experimentar-la mentre passeges per l'espai virtual de l'edifici de la Torre del Roser.
Aquesta part immersiva/virtual del projecte també està pensada, per a una segona fase, a mode de "contenidor" de les nombroses obres audiovisuals i videojocs creats a projectes innovadors com ara els programes d'acceleració Power UP, FEMPower UP i ara Power UP+ i les diferents JAMS celebrades d'on han sorgit demos jugables i alguns videojocs en fase beta.
Una altra de les experiències amb les que es podrà interactuar serà una sala que farà la funció de sala d'exposicions d'obres d'art, preferentment d'artistes locals que volen experimentar amb l'art i la cultura digital.
Aquest subespai comptarà amb la col·laboració de diversos artistes locals, els quals aportaran alguna peça que vulguin exposar i, per tant, es procedirà a la digitalització d'aquestes obres de manera que es mostraran a l'espai virtual en 3D.
Tant amb les ulleres de RV com utilitzant un ordinador convencional, es podran veure les peces digitalitzades i instal·lades al museu virtual on serà consultar el nom de l'artista i una breu descripció de l'obra.
La part física de la que es composa el projecte s'ubica a 3 espais diferents a l'edifici de la Torre del Roser es podrà experimentar amb tecnologies immersives que ens aproparan al món de la cultura digital local.
- Dones referents cobren vida amb realitat augmentada
Aprofitant les obres que l'artista i INnòmada Pamela Briones va crear i que estan instal·lades a l'edifici CO-Innova, s'ha ideat una experiència on podrem conèixer la història de dones de l'imaginari santfeliuenc com Blanca Bardiera o Joana Raspall explicades per elles mateixes.
Com s'ha portat a terme això? Doncs amb l'aplicació de la realitat augmentada a les obres plàstiques. Per desenvolupar aquesta experiència s'ha hagut de treballar amb programes específics com Spark AR Studio amb els que poder "animar" les cares de les dones per donar l'efecte més real possible i aplicant una veu que encaixés amb el perfil del personatge. Així, aquestes experiències es podran observar utilitzant un dispositiu mòbil amb el qual s'escanejarà la imatge i cobrarà vida a través de la pantalla.
En aquest córner aproparem a la ciutadania al món de la literatura fent émfasi en l'autora més representativa de la ciutat, Joana Raspall. Mitjançant una cabina hologràfica, els visitants podran veure un contingut audiovisual que recitarà un poema de l'autora local i que a la vegada es podrà veure representat artísticament amb dibuixos aquarel·la com un holograma. Aquest contingut va formar part del projecte "Poesia dibuixada" impulsat per l'Universitat Oberta de Catalunya i Catorze.
- Siguem músics per un dia!
Aquest còrner seria un híbrid entre la part física i virtual del projecte. D'una banda, el dijous 14 de Desembre a les 11h a la Torre del Roser es celebrarà una sessió d'experimentació on comptarem amb la col·laboració d'un col·lectiu de gent gran a la qual volem apropar la intel·ligència artificial fent-los coneixedors de les utilitats que pot tenir per a la seva vida diària.
2.2 OBRES i ELEMENTS FÍSICS
L'edifici de la Torre del Roser esdevindrà doncs un repositori físic de les obres de culturals (com per exemple els 8 retrats físics amb imatges de dones referents locals i internacionals) d'aquest Museu Immersiu així com un facilitador dels elements físics (ulleres de realitat virtual, cabines hologràfiques, bartop/màquina recreativa...però també dispositius mòbils i tabletes) que permetran accedir a les obres i experiències de cultura digital.
Mitjançant el recorregut presencial que anirà guiant els visitants pels diferents corners, amb obres i experiencies, les persones interaccionaran i s'involucraran amb diferents manifestacions artístiques (videojocs, música...) i tecnologies immersives (realitat virtual, realitat augmentada, hologrames, metavers, visualització de dades, IA, app...).
És a dir, el Museu Immersiu de Sant Feliu apropa l'art físic i l'art digital, potenciant la convivència i vinculació d'obres i experiències. A través d'aquest viatge s'intenta treure partit als nostres sentits, potenciant elements evocadors i sensibles a records i experiències i estimulant la nostra exploració i sensacions així com l'impuls a interactuar amb l'entorn i la descoberta i aprenentatge d'habilitat digitals tecnològiques.
Aquest recorregut es realitzarà mitjançant el fil conductor de diferents panels informatius numerats i senyalètica dissenyada amb l'objectiu que les persones visitants es sentin partícips i no meres observadores de les obres multidimensionals e interactives, per tot això els visitants es sentiran protagonistes d'una experiència més propera a un videojoc que a una mostra artística habitual.
3) GARATGE/TALLER, UN LABORATORI D'EXPERIMENTACIÓ
El Museu Immersiu també comptarà amb un Garatge, que facilitarà l'experimentació en format taller col·laboratiu interdisciplinari amb projectes d'aprenentatge entre iguals i d'on sortiran futures obres i experiències de caràcter expositiu.
Per exemple, un dels projectes que es treballarà és la transformació del CD-ROM Interactiu "El Tomb de la Garsa", Premi Innova de la Diputació de Barcelona atorgat a l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat el 1998, en quelcom adaptat a les tecnologies actuals, donant així una nova vida a un producte cultural que el format (CD-ROM) ha fet obsolet.
Una altra iniciativa que formarà part del Garatge del Museu Immersiu és l'exposició i difusió de l'app Cultura, creada per la cooperativa santfeliuenca MTK Space en el marc de les Festes de Primavera 2021, una aplicació que permetia conèixer les figures de l'imaginari tradicional de la ciutat mitjançant tecnologia de Realitat Augmentada (AR) i així descobrir els Diables, Gegants i Timbalers, entre d'altres, de la ciutat de Sant Feliu de Llobregat.
El Garatge creatiu del Museu Immersiu també ha començat a treballar en el projecte de "El Sant Feliu Desaparegut". L'objectiu d'aquest, és mostrar a l'entorn virtual recreacions 3D d'alguns edificis històrics de la ciutat que ja no existeixen com ara la façana de la Torre dels Dimonis o la d'alguns recreats com fa 100 anys com ara la façana del Palau Falguera o la de la residència Pins d'Or. Tot i que és un projecte encara en construcció, quan el museu virtual obri les seves portes ja es podran observar algunes de les recreacions esmentades creades per les desenvolupadores d'entorns 3D Almudena Huete i Andrea Álvarez.
Però sens dubte el projecte més emblemàtic del Garatge del Museu Immersiu el 2023 serà el TALLER "Explorem l'art, la música i la cuina a través de la intel·ligència artificial".
"Explorem l'art, la música i la cuina a través de la intel·ligència artificial" tractarà les diferents aplicacions que la intel·ligència artificial pot tenir ajudant-nos en la nostra vida diària. Per exemple utilitzar ChatGPT per crear receptes de cuina adaptades a necessitats específiques, Midjourney per sentir-nos artistes creant imatges úniques o aplicacions com MusicGen respectuoses amb els drets d'autor i que ens permeten crear les nostres pròpies cançons basant-se en les ordres que li indiquem. En aquesta sessió, els participants generaran música a través d'un procés interactiu on l'usuari podrà en temps real crear i personalitzar música electrònica prenent una sèrie de variables predefinides com a entrada (per exemple, el tempo, la tonalitat i el gènere musical). Aquest taller serà conduit per l'INnòmada emprenedor i docent Jose Luis Hernández com a prova pilot del seu projecte d'alfabetització digital "rompiendolabrecha.org".
D'altra banda, les obres musicals que els participants creïn al final de la sessió es traslladaran a l'entorn virtual on es podran escoltar les creacions resultants generades per la intel·ligència artificial. Finalment, quedarà instal·lat de manera permanent a la Torre del Roser un córner amb l'equipament tècnic i les instruccions perquè els visitants que vulguin experimentar amb la intel·ligència artificial facin les seves creacions musicals que després s'afegiran a l'espai virtual.
"Sant Feliu Immersiu: Museu d'experiències de Cultura Digital", pel seu caràcter instrumental i facilitador, té la intenció de complementar i enriquir les iniciatives de Digital Innovation HUB Media & Gaming amb actuacions i elements de Cultura Digital i incorporar la col·laboració de diferents actors i agents sectorials i la societat civil: centres de recerca i creació, universitats, artistes, empreses, esdeveniments, etc. El projecte parteix de la base que la tasca d'impulsar i implementar aquest recull d'experiències digital amb relat no pertany únicament a l'Ajuntament com a institució tractora d'aquest instrument, sinó que la corresponsabilització de la ciutadania i els agents quàdruple hèlix són un element clau per a l'èxit del projecte i, per tant, de la implementació del "Sant Feliu Immersiu: Museu d'experiències de Cultura Digital", amb l'objectiu de situar a les empreses i iniciatives culturals i creatives locals en primera línia de la innovació, la tecnologia i el món digital.
L'objectiu principal d'aquest projecte és que poc a poc vagi creixent i nodrint-se de contingut per tal de fer difusió de la cultura local fent servir el museu com aparador per donar visibilitat al talent creatiu de la nostra ciutat.
"Aquesta acció està subvencionada pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya en el marc dels Programes de suport al desenvolupament local."
Aquest projecte s'està portant a terme amb el suport de:
Notícies relacionades: