Últimes notícies

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
26/04/2024 19:20:34

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

Sant Feliu Innova
Hemeroteca

Ciutats comestibles, emprenedoria i cocreació de la innovació social

14/03/2019
Lectures: 1508
Ciutats comestibles, emprenedoria i cocreació de la innovació social

CO-Innova Sant Feliu, com a ecosistema d'innovació oberta, acceleradora i incubadora de projectes d'emprenedoria i laboratori ciutadà d'innovació social, impulsa processos de co-creació amb metodologies àgils i innovadores. 

D'aquesta manera, les associacions, les persones emprenedores i la ciutadania participen en el disseny d'una ciutat intel·ligent com la nostra. Seguint aquest plantejament, l'equip tècnic de Sant Feliu Innova, en coordinació amb companys de l'Àrea de Drets de Ciutadania i Polítiques Socials de l'Ajuntament de Sant Feliu van presentar a les investigadores de RMIT'S University iniciatives i projectes d'emprenedoria jove de base tecnològica que han passat pels nostres programes EXPLORER/YUZZ i BAIX INNOVA SOCIAL (BIS) de la Xarxa d'Innovació Social i Col·laborativa (XISC) del Baix Llobregat i relacionats amb la producció d'aliments sostenible o l'alimentació saludable. 

Aquesta interacció es va produir en el marc de la participació de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, com a ciutat seguidora, en el projecte H2020 europeu EdiCitNet, Xarxa de ciutats comestibles, que compta amb 35 socis. Amb aquest paper a EdiCitNet l'Ajuntament de Sant Feliu forma part de la xarxa mundial de 35 d'ONGs, PIMEs, administracions locals i centres de recerca que aposten per la implementació de solucions basades en la natura per a la transició cap a ciutats productores d'aliments, sostenibles i socialment resilients. Aquesta xarxa s'ha creat en el marc del projecte de recerca europeu EdiCitNet - Edible Cities Network que va començar el 19 de setembre de 2018 a Berlín. 

La iniciativa integra 13 ciutats de tot el món (Sant Feliu de Llobregat, Berlín, Heidelberg, Andernach, Rotterdam, Oslo, Letchworth, empeter pri Gorici, Cartago, Lomé, l'Havana, Montevideo i Wenquan), que permeten estudiar el funcionament de les "solucions naturals comestibles" en ambients molt diversos i n'asseguren la divulgació arreu. 

Com a ciutat seguidora Sant Feliu aprendrà a incloure les bones pràctiques, integrar solucions urbanes "comestibles" en la seva planificació urbana i els exemples dels projectes d'agricultura social satisfactoris realitzats a les ciutats pioneres del projecte EdiCitNet però en aquesta trobada la nostra ciutat donava un pas més i, per tal de fomentar la replicació, posava en coneixement d'aquest actor acadèmic diversos projectes d'emprenedoria i emprenedoria social i empoderament ciutadà accelerats des de CO-Innova Sant Feliu.  

Aquests projectes es van explicar a la Doctora Ferne Edwards, antropòloga cultural amb una àmplia experiència en ciutats sostenibles, sistemas alimentaris i canvis socials, i Nevelina Pachova, investigadora en l'àmbit del desenvolupament de plans econòmics i participatius, de RMIT'S University (Melbourne, Australia). Ambdues participen al Work Package per al projecte Horizon 2020 'EdiCitNet' per donar suport al desenvolupament d'una xarxa internacional de ciutats comestibles. 

Les iniciatives que es van presentar ahir a la reunió amb RMIT'S University com a iniciatives sostenibles i que suposen un intercanvi de coneixement que pot ajudar a apropar als actors participants en EdiCitNet a assolir el repte de les ciutats comestibles que es proposen:

SomMercat de Ferran Reyes 

SomMercat és un supermercat cooperatiu, en el qual entren en joc nous conceptes com hipodronia (sistema de cultiu sense sòl, amb aigua o dissolucions minerals). A més, es planteja el supermercat com un espai social i d'experimentació, on es desenvolupen noves iniciatives.

Tapper de Jesús González i Sara Lagoa     

Tapper és un projecte social contra el malbaratament alimentari i a favor de la conscienciació mediambiental. Es tracta d'una plataforma que connecta establiments alimentaris amb possibles consumidors que els vulguin comprar a un preu rebaixat excedent de producte fresc o prop de la fi de la seva vida útil. Els quilograms d'aliments salvats s'acumulen a un comptador, que després serà utilitzat per obtenir recompenses. 

A més, la plataforma permet posar en contacte els establiments amb entitats benèfiques per poder donar l'excedent que no ha estat venut.

Foodisms de Mayya Husseini

Foodisms és una empresa social que treballa per conscienciar als consumidors de la responsabilitat que tenen en un canvi cap a un model d'alimentació sostenible. Ho fa a través d'esdeveniments públics i altres eines ocio-educatives.

Un dels esdeveniments que va organitzar Foodisms, juntament amb Bear on Bike, és l'Urban Food Challenge. L'acte proposava una innovadora experiència gastronòmica a través de la qual els participants havien de sortejar una sèrie de reptes distribuïts en centre de la ciutat per descobrir on els espera el seu menjar gourmet secreta. A més de divertir i lliurar preparacions de primer nivell, l'UFC busca generar una consciència activa cap a l'ús dels aliments i la nostra relació amb l'entorn.

Fitness Power Food de Verónica Caballero Martos i Cristina Gonzalvo Santos

La paraula esport sempre va acompanyada de dieta sana, des de FitnessPowerFood s'han proposat crear una línia de productes alimentaris ja elaborats de fàcil accés i on l'usuari pugui tenir de primera mà tota la informació nutricional que necessita saber sobre el producte que consumirà.

El producte s'ofereix a través d'una plataforma on el client té una àmplia gamma de possibilitats i s'entregarà al domicili especificat sempre sota prèvia programació. Els usuaris també podran trobar un equip de nutricionistes amb qui podrà demanar assessorament. 

Spoony Toons de Nuria Robles, Eric Muñoz i Noelia Simón 

Spoony Toons és una sèrie d'animació infantil adreçada a nens de 2 a 7 anys que pretén ensenyar a menjar saludablement mitjançant històries animades, llibres i jocs. 

S'adreça principalment a nens, però també a escoles que vulguin abordar el problema de l'obesitat infantil i a pares i mares. 

Mundoikos de David Pinazo i Natalia García

Mundoikos és un iniciativa d'E-commerce, on el producte destacat són uns kits de materials per crear un hort ecològic. 

Disposen de quatre kits en total, un per cada època de l'any (primavera, estiu, tardor i hivern). Cadascun inclou un manual d'ús, substrats, recipients, marcadors i plantes adequades a la temporada: un sobre de llavors d'una planta aromàtica i dos plantells d'hortalisses diferents, ideals per a la inexperiència i/o impaciència dels principiants en el món de la horticultura.

D'altra banda, el projecte fomenta la conscienciació ecològica, oferint informació, consells i ajuda a través de canals online com el seu blog i xarxes socials, i canals offline com tallers i ponències a centres educatius o interessats en el sector ambiental.

FLOR Ethical Shoping de Ivana Florencia Oven

Flor Ethical Shoping neix en inspiració del consum ètic i responsable amb l'objectiu de passar de ser un nínxol de mercat a una norma inherent a la societat. A través de diferents opcions de tours a Barcelona, Flor Ethical facilita als consumidors arribar a productes ètics propers i que puguin tenir a diari un consum baix els seus criteris i de qualitat, a més a més donar-li visibilitat i poder a aquest productes.    

Esto va de postres de Vanessa Castellano 

La Vanessa Castellano promou les ciutats comestibles a través del seu blog, on podeu trobar tot tipus de receptes casolantes de rebosteria amb la intenció de crear un lloc on aquells amb interesos culinaris puguin encontrar idees noves, experimentar i compartir idees. 

Sweet Romeo d'Azahara Galera

El projecte Sweet Romeo és una plataforma virtual de rebosteria creativa que ofereix productes de venda online i serveis complementaris a l'organització d'esdeveniments a mida.

Allergeneat de Quim Sánchez

Considerada entre les millors startups tecnològiques d'Europa, Allergeneat és una aplicació per a dispositius mòbils que informa de la presència d'al·lèrgens en productes alimentaris envasats escanejant el codi de barres. És un projecte desenvolupat per Quim Sánchez i José María Falcón, que va participar en el programa Yuzz Sant Feliu 2017 i va obtenir el premi a millor projecte d'aquest centre.

Aquesta acció està cofinançada pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya en el marc dels Programes de suport al desenvolupament local.

Notícies relacionades:

Comparteix
ENVIAR PER EMAILCancel·lar enviament de correu
* Camps obligatoris
Enviar
Salta a la part superior