Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
01/05/2024 01:47:27

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

Sant Feliu Innova
Innovació i emprenedoria digital

Un pla dinàmic amb dinamitzadors per recolzar la digitalització del comerç local

09/03/2021
Lectures: 1279
Un pla dinàmic amb dinamitzadors per recolzar la digitalització del comerç local

Aquest projecte va sorgir d'una col·laboració entre dos àmbits de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, el de Comerç i l'Aula Sant Feliu del Departament de Promoció Econòmica i el del programa municipal d'innovació. L'actuació s'emmarca en el Programa Singulars de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

El programa inclou una formació inicial intensiva en màrqueting digital i la contractació de quatre de les persones participants durant sis mesos per tal de desenvolupar un pla de dinamització digital del comerç local. Aquest curs compta amb vuit places becades amb 210 euros (70 euros al mes durant els tres mesos de formació).

Però aquest projecte inclou quelcom més que la formació en màrqueting digital de 240 hores. Per això avui coneixerem una mica més del dia a dia d'aquesta iniciativa i posarem veu tant a participants com a la docent del programa.

Quines són les impressions dels participants a la formació que conformen un grup de quatre dones i quatre homes ara que ja han treballat 6 setmanes de continguts?

Per a la Vanesa la formació està resultant molt satisfactòria, "el contingut és molt complet i dinàmic". Ivan ens comenta que "a nivell personal m'està servint per a tenir unes bases, el més útil és poder portar-ho a la pràctica, poder portar-ho a l'entorn, amb casos reals a comerços de la localitat, això ens va perfecte per interioritzar tots els coneixements que estem rebent". Maria ens explica "que tot i que estic revisant coneixements que ja havia vist en formacions anteriors estic aprofundint més i, per tant, puc aprofitar més les meves competències des d'una vessant pràctica que em permet entendre conceptes que abans resultaven massa teòrics".

La capacitació i l'entrenament de les persones participants ha anat a càrrec de Laura de Diego Cendrós, col·laboradora de la cooperativa santfeliuenca MTK Space. Laura és Grau en Publicitat i Relacions Públiques, Màster en Gestió Empresarial i Màster en Marketing Communications. 

Coneguem una mica més la seva experiència com a formadora en un programa d'aquest tipus.

Laura, com a formadora del projecte Singulars, com valores l'experiència d'haver participat en una iniciativa impulsada des del sector públic i que incorporava diverses mirades (comerç,  formació, innovació??

El projecte Singulars és una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge de competències i de servei als diferents comerços locals de Sant Feliu en un sol projecte ben articulat en el qual els alumnes es formen tot treballant sobre necessitats reals de l'entorn amb l'objectiu de millorar-lo dins l'àmbit del màrqueting digital. Singulars és un projecte molt enriquidor i una experiència molt valuosa, per mi; i pels futurs formadors un valor afegit molt potent per ajudar a (re)construir el teixit empresarial i comercial de Sant Feliu. Clarament, tot són avantatges.

La major part de participants destaquen l'aspecte pràctic de la formació rebuda. Com has pogut donar aquest enfocament a una disciplina com el màrqueting digital?

La part pràctica és la que més agrada. Ha estat un curs d'informació i formació al públic. Hem treballat una campanya de màrqueting per a quatre clients reals de Sant Feliu en diferents sectors: retail, servei, cultura i història. Ha estat un treball a llarg termini que hem treballat durant tot el curs. Ara, tots els participants saben com fer-ho i el màrqueting digital ha agafat molta força en la visió estratègica de la majoria de les empreses del nostre país, i cada vegada més s'aposta per la implementació d'una veritable transformació digital. En aquesta acció de Singulars hem format i entrenat a facilitadors de proximitat d'aquesta transformació.

Com valores que després d'aquesta formació quatre participants puguin aplicar els coneixements rebuts a la pràctica en el comerç local? Ha estat una dinàmica de formació de formadors?

Molt positivament. S'haurien de fomentar més iniciatives com Singulars: formar a formadors o impulsors de la comunicació digital o altres temàtiques necessàries per a la ciutat. Cal dir que ens trobem en un moment molt diferent del d'un any enrere, les empreses "s'han estret el cinturó" inclòs el seu pressupost en publicitat i difusió. Per tant, el repte és major. En primer lloc caldrà adaptar-se al panorama que deixarà aquesta última crisi, aprendre dels errors (jo prefereixo dir, lessons learned) i saber enfortir les nostres fortaleses i les noves oportunitats de negoci. Per altra banda, hem de ser més forts amb el discurs social i sobretot en l'àmbit mediambiental. Les empreses han de formar part de la solució i apostar per propostes responsables i que més enllà del seu objectiu final de vendre estiguin disposades a aportar molt més valor al llarg del camí, cal aquesta visió d'empreses socials. 

És important analitzar els resultats de cadascuna de les accions de màrqueting digital. Podem veure quin comportament tenen els usuaris, si accedeixen a les seccions que desitgem, el percentatge d'usuaris que completa una compra o una reserva o quin tipus de cerques realitza en el nostre lloc web. Podríem invertir molt de temps i diners en accions que únicament ens aportin trànsit en forma de visites a la web, però que realment no es converteixi en compra, per la qual cosa és necessari revisar aquestes dades per tal de detectar opcions de millora en la nostra estratègia. És preferible invertir en el que realment ens aporta un benefici. També és important conèixer el nostre sector, una revisió de les dades dels competidors i les tendències actuals pot donar-nos moltes idees interessants. És clau que els comerços de Sant Feliu introdueixin una estratègia de comunicació integrada ? combinant publicitat on i off ?.

Com t'imagines que serà el dia a dia d'aquestes 4 persones que has capacitat i que s'incorporaran al pla de xoc d'inclusió digital municipal per recolzar al teixit comercial de Sant Feliu? Què en poden esperar els comerços de Sant Feliu?

Dissenyar un pla de màrqueting a una empresa implica moltes coses: objectius, campanyes, pressupostos, resultats, tendències? Totes elles formen part del seu dia a dia, però la més important i la que ocupa més temps és parlar amb molta gent, començant per l'equip. No és un treball que puguis fer sol/a, així que el dia a dia dels futurs comunicadors i/o formadors consistirà a agendar reunions amb els diferents stakeholders i intentar deixar espai per a pensar noves propostes amb l'equip que ens ajudin a continuar creixent i a continuar posicionant-nos millor en el mercat. 

Què esperen els comerços? La millor publicitat és la que poden fer els propis empleats i és fonamental retenir el talent, sobretot dels joves amb ganes de millorar i fer créixer les empreses i més ara en aquesta època que hem de teletreballar i sota situacions de molt estrès, hem de fomentar la cooperació i el treball en equip. Sona molt a tòpic, però la marca és el missatge més potent que té una companyia. 

Recentment hem publicat una notícia sobre la botiga local Sabateria Escala i la seva reinvenció mitjançant la venda en directes d'Instagram. Com valores iniciatives com aquesta? Els participants tenen al seu kit d'eines de suport a les botigues recursos així?

La iniciativa d'Escala Sant Feliu em va semblar molt interessant. La nova situació ens ha fet accelerar projectes com aquest i a posar el focus a digitalitzar-se. Les botigues locals haurien d'anar encaminades a potenciar encara més l'e-commerce i les xarxes socials. Considero que la manera òptima d'elecció dels canals és independent de si es tracta de publicitat offline o online. S'ha d'arribar on està el nostre target. Ara més que mai en els moments tan delicats que estem travessant hem d'esforçar-nos, reinventar-nos i ser creatius a l'hora d'oferir una clara proposta de valor: rellevant, significativa i original. I en aquest cas portar el nostre producte o servei a través de les diferents plataformes digitals. El problema de la publicitat offline és que és més difícil saber exactament els usuaris aconseguits i conèixer el seu perfil i el seu comportament, però això no significa que mitjans tradicionals com la televisió, la ràdio o la premsa no continuen funcionant, especialment per a aconseguir als usuaris de major edat.

El màrqueting s'ha transformat en els últims anys, i el món digital, ha revolucionat les estratègies de moltes empreses. Ens ha donat la capacitat de dissenyar i planificar d'una forma més precisa, perquè tenim dades més específiques les quals podem usar i mesurar. Avui dia, l'estratègia digital no és una opció, és una necessitat si es vol competir, cada vegada en un mercat més segmentat i més exigent (smart consumer) i fer que una marca o botiga destaqui. És imprescindible que les empreses, i especialment els establiments comercials, comuniquin i comuniquin bé. No només per aconseguir més ingressos, sinó per connectar amb l'audiència, crear engagement i construir una marca personalitzada. Singulars és una oportunitat i via per fer-ho possible. 

Sí, els participants tenen el seu kit de competències, d'eines i de creativitat individual per desenvolupar aquestes estratègies. I a més del know-how, l'ingredient clau de tot negoci és empatitzar amb l'altra part. Entendre què necessiten els clients i avaluar si ho podem oferir. Qüestionar-nos on estem i on volem arribar? L'objectiu principal és fer créixer el negoci i alhora fer créixer les relacions, les sinergies, però coincideixo sempre que els millors partners a nivell de negoci solen ser també les millors persones.

 

Gràcies Laura! Molta sort a les 4 persones que executaran el pla de treball de suport al comerç local en temes de màrqueting digital!
 
Més informació:

ENVIAR PER EMAILCancel·lar enviament de correu
* Camps obligatoris
Enviar
Salta a la part superior