Glossari
Terminologia bàsica de les xarxes socials. Extret de la Guia de la Generalitat de Catalunya
administració electrònica:
Sistema d’administració pública en què s’utilitzen les tecnologies de la informació i la comunicació per a optimitzar el disseny i la implementació de polítiques i serveis públics de manera eficient, i per a establir una comunicació bidireccional amb els administrats.
agregador:
Aplicació informàtica que permet subscriure’s a un o més canals de continguts i gestionar-ne la recepció i la visualització.
àlbum:
Conjunt de fotografies, generalment d’un mateix tema, que un usuari penja en una xarxa social per a compartir-les.
avatar:
Personatge virtual definit amb els trets individuals escollits per un usuari d’una xarxa social perquè el representi en aquesta xarxa.
bio:
Frase breu que un usuari del Twitter redacta a la part inicial del seu perfil per presentar-se.
NOTA: La forma bio és una forma abreujada de biografia.
bloc:
Pàgina web, generalment de caràcter personal i poc institucional, amb una estructura cronològica que s’actualitza regularment i que presenta informació o opinions sobre temes diversos.
comentari:
Text curt que un internauta escriu com a resposta a un apunt, publicació o comentari previ que ha llegit en alguna xarxa social o blog.
compte:
Informació d’una xarxa social a la qual un usuari accedeix mitjançant un nom d’usuari i una contrasenya per gestionar-la de manera personalitzada.
configuració:
Adaptació d’una aplicació de programari o d’un component de maquinari als altres elements d’un sistema informàtic o a les necessitats d’un usuari.
contacte:
Usuari d’una xarxa social amb qui un altre usuari ha establert algun tipus de relació.
NOTA: Algunes xarxes socials han donat noms específics als seus contactes (al Facebook, per exemple, s’utilitza el terme amic).
correu electrònic:
Missatge que es transmet d’una bústia electrònica a una altra.
NOTA: El terme anglès e-mail es refereix en català tant a l’adreça electrònica com al correu electrònic.
difusió per web:
Difusió, per mitjà d’Internet, d’informació seleccionada prèviament per un servidor i distribuïda als internautes abonats a un canal web sense que l’hagin sol·licitada.
eina:
Utilitat o funció que facilita la realització d’una tasca o d’un conjunt.
esdeveniment:
Pàgina del Facebook creada per un amfitrió per a convidar els amics triats a un acte puntual.
NOTA: Un esdeveniment pot ser públic o restringit als usuaris que l’amfitrió triï.
etiqueta:
Conjunt de regles de convivència i de normes de conducta que han de seguir els usuaris d’Internet.
etiqueta:
Conjunt de caràcters encapçalats d’un símbol de coixinet, sobre el qual es pot fer clic, que serveix per a accedir a un contingut indexat per categories o temes en un microblog.
etiqueta:
Identificador que permet vincular una imatge, vídeo, enllaç o marcador amb un concepte, usuari, lloc o categoria.
NOTA: Les etiquetes del Facebook permeten vincular una imatge, vídeo o enllaç amb un usuari, pàgina o lloc mentre que les d’altres xarxes socials o llocs web com Youtube, Flic-kr o Delicious permeten incloure una paraula clau en un vídeo, imatge o marcador per identificar-ne la temàtica o categoria.
Facebook:
Plataforma de xarxa social que permet als seus usuaris establir vincles per compartir informació, principalment a través de missatges, enllaços, vídeos o fotografies.
Flickr:
Plataforma de xarxa social que funciona com un repositori d’imatges i vídeos que permet als usuaris compartir continguts, emmagatzemar-los, ordenar-los i vendre’ls.
Linkedin:
Plataforma d’interacció de professionals que permet l’intercanvi d’experiències i l’ampliació de les col·laboracions i dels cercles de contactes.
nom d’usuari:
Conjunt de caràcters alfanumèrics que identifica un usuari i que, juntament amb la contrasenya, li permet de connectar-se a un sistema informàtic o un servei en línia.
pàgina:
Perfil que una empresa, organització o personatge públic crea al Facebook per a fer-se promoció, augmentar la seva popularitat o relacionar-se amb la ciutadania.
NOTA: L’objectiu d’una pàgina sol ser guanyar simpatitzants. A diferència d’un grup del Facebook, les pàgines es conceben com a entitat única i no tenen un llistat d’administradors públic.
pàgina web:
Document d’hipertext, generalment escrit en HTML, que es difon al web.
NOTA: En alguns casos ens referim a aquest concepte eludint el substantiu pàgina, que actua com a nucli, i el sintagma queda reduït a la forma web, que manté el gènere femení. Tenint en compte l’autoria d’una pàgina podem parlar de pàgines personals, pàgines corporatives i pàgines institucionals.
perfil:
Conjunt de dades personals i informacions diverses que un usuari introdueix en una xarxa social perquè altres usuaris el coneguin i hi puguin contactar.
NOTA: L’accessibilitat a aquesta informació depèn de la voluntat de cada usuari o de cada xarxa social en concret. El perfil del Facebook també inclou informació sobre l’activitat de l’usuari dins de la xarxa social.
perfil:
Llista de totes les piulades d’un usuari del Twitter ordenades cronològicament des de la més recent fins a la més antiga, a partir de la data d’alta.
plataforma:
Estructura de maquinari i de programari d’un sistema de telecomunicacions.
publicació:
Acció de difondre un contingut, ja sigui un apunt, comentari o enllaç, a través d’una xarxa social.
Retuït:
Reenviament d’una piulada publicada anteriorment per un altre usuari.
NOTA: El sinònim complementari retuït deriva del nom tuït, forma creada a partir deTwitter, que és el nom comercial de l’aplicació que gestiona la plataforma de microblogs més utilitzada actualment.
RSS:
Format de fitxer basat en el llenguatge XML i desenvolupat específicament per a la creació de canals de continguts.
NOTA: Segons la documentació, la sigla anglesa original pot provenir de les denominacions rich site summary (resum enriquit del lloc),
RDF site summary
(resum RDF del lloc) o really simple,
seguidor - a:
Usuari del Twitter que en segueix un altre.
Seguir:
Rebre, un usuari del Twitter, totes les piulades d’un altre usuari mitjançant subscripció.
Slideshare:
Plataforma de xarxa social que permet als usuaris publicar presentacions, documents de text i PDF.
Tuït-piulada:
Missatge curt, amb un nombre de caràcters limitat, publicat instantàniament en un microblog.
NOTA: El sinònim complementari tuït prové de Twitter, que és el nom comercial de l’aplicació que gestiona la plataforma.
Twitter:
Plataforma de microblogs que permet publicar piulades i seguir altres usuaris.
usuari - ària:
Persona o organització que utilitza un sistema de telecomunicacions, una xarxa o un programa informàtics, un servei en línia, etc.
Via - a través de:
Preposició que serveix per a introduir la font d’una piulada.
web social:
Lloc d’Internet que permet la interacció i socialització entre usuaris.
xarxa social:
Comunitat d’internautes units per algun tipus de relació que comparteixen i intercanvien informació.
Youtube:
Plataforma que permet als usuaris publicar, veure i compartir vídeos.